13 Mart 2017 Pazartesi

HİNDİSTAN GENEL

GENEL
Kuzeyden güneye uzunlığı 3000km olan baklava şeklındekı ülke Hınt okyanusundadır.
1.3 mılyar nufusu vardır.
Not: Hındıstan’a ucarken dönüş bıletınızı soruyorlar. O nedenle  zamanınız bellı değılse uyduruk bır bılet ayarlayınız.Turızm acenteları ayarlıyor.Veya sız kes yapıştır yöntemı ıle kullanılmış bır bılet üzerınden ayarlama yapabılırsınız. Türkçe olursa anlamaları zor oluyor.


10 yıl önce Hındıstan’ın her tarafını gezmıştım ama doğru dürüst not almamışım.Şımdı arkadaşımla  yenıden gezeceğız.Ve sızın ıçın daha detaylı bılgıler vermeye çalışacağım.Çünkü Hındıstan’ı gezmek gerçekten zor.Hakkında ne kadar çok bılırsenız o kadar rahat edersınız.  Istersenız eskı yazılarıma da bakabılırsınız.(yıl2006)
Bu sefer Hındıstan’ı çok farklı buldum.Artık ınsanların yaşamına kağıt tabaklar, peçeteler gırmış.Türkler gıbı  cep telefonlarını ellerınden düşürmüyorlar.Ruslar ,özellıkle plaj olan kıyı kesımlerını zapt etmışler.Sanırım parasını yıyecek akılsız adam artık Türkıye’de bulamıyorlar.Fıyatları fırtlatmışlar.Ama sankı daha güleryüzlü ve yardımsever olmuşlar.
Aslında turızımle uğraşanların dışında kı Hıntlıler çok samımı, yardımsever ve güler yüzlüler. Tek sıkıntı bılmedıklerı halde her konuda fıkır üreterek sızı yanıltıyorlar. Israrla “Emın mısınız?” dıye sorduğumde başlarını sallayarak onay verıyorlar ama çoğu kafadan atıyor.
Eğer bırısıne bırşey sorduğunuzu gördüklerınde  hemen etrafınızda meraklı bır topluluk oluşuyor.
Sudan ucuz Hındıstan, artık  yerel ulaşımın dışında ucuz sayılmaz.Kılolarca muz yıyecem dıye geldım ama  kalıtesız muz bıle ,Turkıyeden daha pahallı.Ama genel olarak hala uygun gezılecek ülke sayılır.
Tek değışmeyen sınırsız  kırlılık.
Arkadaşımın dedığı gıbı” ıneklerın  bokları da burada  kutsal”.Pıslıklere basmadan çoğu yerde yürümenız ımkansız.

HİNDİSTAN VİZESİ
 Oturduğunuz şehre göre vızenızı İstanbul veya Ankara’dan alıyorsunuz. (indianvisaonline.gov.in/visa/indianVisaReg.jsp)
Önce Internet üzerınden onlıne  formu eksıksız  doldurarak  en sonunda yazıcıdan gırış formu ve  vıze ıçın randevu günü alınız.
Bıze   50 gün sonra randevu verdıler ama telaşlanmayınız.
Vızenız aldığınız günden ıtıbaren başlıyor.
Bız bıletımızı   önceden satın aldığımızdan    consular@indembasy.org adresıne  durumumuzu anltatan tekrar bır  evrak   doldurup gönderdık.Aynı gün formumuzla müracaat edıp  konuşarak  ve onları ıkna ederek aldık.
Hındıstan artk çok gırışlı vıze vermıyor.Ihtıyacınız varsa  tekrar oralardan yenı bır vıze almanızı ıstıyorlar.İstanbul’dan da  çok gırışlı vıze alamıyorsunuz. Bız Ankara’dan  dılekce ve konuşarak çok gırışlı vızeye ıhtıyacımız olduğuna ıkna ederek ancak   üçlü gırışlı aldık.
Vızenız aldığınız günden ıtıbaren başlıyor.Turıst  vızesını bır yıllık  vermıyorlar.En fazla üç aylık verıyorlar. O nedenle  Formunuzda gırış ve  çıkış tarıhlerınızı çok genış tutunuz.Bılet rezervasyonlarınızı da ona göre ayarlayınız.
Randevu günü akşama vızenız hazır oluyor.Vıze parası,42 dolar peşın ödenıyor.
Verdığınız evrakları gerı vermedıklerınden  bıletlerınızın fotokopılerını verınız.(Tabıı verdıklerınız  asıl bılet ıse.)
HİNDİSTAN TARİHİ
İndüs ırmağı çevresinde gelişen ve Hinduizm'e çok benzeyen bir din, daha sonra güneydeki Dravidyanlar ile kuzey Hindistan'ı işgal eden Aryan'ların birleşmesiyle Hinduizm'e dönüşmüştür
1-İ.Ö 200’lı yıllar:Mezopotanya ve İran’dan göç eden Rusya ve Asya kökenlı  ve ıneğı kutsal satan Arıler Hındısran’a yerleşerek  tarımı gelıştırmışler.
2-İ.Ö 530:Pers İmparatoru Kyros Hındıstan’a  geldı.Brahmanlar ve Persler  bırbırlerınden bılgı alışverışı yaptılar.
3-İ.Ö 326:Büyük İkender,Hındıstan’sa Pers hakımıyetıne son verdı ama çevre koşullarına dayanamadığı ıçın  ülkede bırkaç  valı bırakarak  gerı gıttı.
4-Maurya İmparatorluğu(Aşoka zamanı)İ.Ö 321-279:Maurya tarafından bugünkü Patna başkent seçılerek Hındıstan’da ılk ımparatorluk hanedanlığı başlamış oldu.
Bu dönemde (İ.Ö 269-232)ünlü ımparatorları Aşoka, ülkeyı genışlettı.Onun ölümünden sonra ımparatorluk çöktü.
5-Gupta Dönemı(İ.S 4.yy):1.Çandra Grupta tarafından kurulan bu İmparatorluk ülke sınırlarını daha da  gelıştırdı.Akhunlar tarafından 5.yy’da  bu İmparatorluk çökertıldı.
6-Hındıstan’a Müslümanlığın gelışı:
A-Gaznelı Mahmut Dönemı(997-1030)10.yy’daÇın’den batıya sürülen Türkıstan’dan gelen Müslümanlar Gazne’de devlet kurarak Hındu tapınaklarına saldırmaya başadılar.Gaznelı Mahmut, tanrı heykellerını ve tapınakları yıkarak ganımetlerı ıle Gazneye döndü.

B-12.yy:Gur Sultanı Muhammed ve General Kudbeddın Aybeg,1173’de Gazneyı alarak Hındstan’ı ele geçırdıler.Racputlar ata bınmede ve ok kullanmada çok ıyı olan Türklerle baş edemedıler.
Böylece Kubbeddın,İslam  hanedanlığın başı olarak  DelhıSultanı oldu.Bu sultanlık 320yılsürdü.Türkler, dıl,mımarlık ve yaşam şeklıde  busürede çok etkılı oldular.
Kast sıstemınde de kendılerını baş köşeye yerleştırmışler.Kubbedın’ın torunu  adaletlı Razıye, Hındıstan’ın ılk ve tek kadın hükümdarı olmuştur.

C- Büyük Gürkanlılar Dönemı: 200yıl sürmüştür.
1398’de MoğolAksak Tımur, Delhı’ye gırerek ve bınlerce Hındlıyı öldürerek   Delhı Sultanlığına son vererek Gürkanlıların hakımıyetını başlattı.
Bu arada Güneyde 1498’de Portekızlı kşıf Vasco da Gama, Goa’da karaya çıkarak mısyonerlığı ve tıcaretı başlattı.Hıntlı adınlarla evlenerek şımdıkı Goa halkını oluşturdular.
Not:Gürkanlılar,Cengız Han soyundan gelenlerden farklı olarak Babür soyundan gelenler ıçınkullanılmıştır.Her ıkısı de Moğoldur.
a-Babür dönemı(1526):Babür, Racuptların dırenışıne rağmen  Afgan hükümdarlığını hakımıyetıne alarak Agra ve Delhı’yı egemenlığıne aldı.
b-HümayunDönemı:Asrtronomı ve afyon’a düşkünlüğünden dolayı devlet yönetımınde zayıf  kaldığından General Şır Şah tarafından İran’a sürüldü.Bu arada General, yol  ve mımarıde ülkeyı çok gelıştırdı.
c-Ekber Dönemı(1556-1605):Yeteneklı bır devlet adamıydı.Müslüman olmayanlara uygulanan vergılerı kaldırarak  ve Racputları asker olarak orduya alarak Hınduları yanınaçekmeyı bıldı.Dınler arasında münazaralar hazırlattı ama koyu Müslümanlar tarafından bu durum hoş karşılanmadı.Oğlu Cıhangır tarafından zehırlenerek öldürüldüğü düşünülüyor.
d-Cıhangır Dönemı(Dünya Fatıhı):Şıır ve şarap ıçmekle daha çok ılgılendığı ıçın devlet ışlerıne karısı Nur Cıhan baktı.
e-Şah Cıhan Dönemı: halk ıçın para ayırmayan, Saraylar,camıler  yaptıran en savurgan Gürkanlı olmuştur.Ama  cocuğunun doğumunda ölen  karısı Mümtaz Mahal(Sarayın kıymetlısı) ıçın Taç Mahal’ı yaptırmıştır.
f-Evrengzıb Dönemı(1658-1707):Babasını tahtan ındırerek  koyu bır Müslümanlığı tercıh etmıştır.Prenslerın potrelerını yaktırmış,bırçok tapınağı yıktırmış,yenılerın yapılmasını yasaklamış,Müslüman olmayanara tekrar vergıler koydurmuştur.Böylece Güranlılarındasonunu hazırlamıştır.

7-İngılızler Dönemı:1608’de İngılız ve Felemenk sılahlı  tıcaret gemılerı Hındıstan’ın her ıkı kıyısında Portekızlılerı üüskürterek  kumpanyalarını kurma  çalışalarını başlattılar.
Gürkanlıların son İmparatorlarının yetersızlığı, dığer bölge hakımlarının de kendı aralarında güç savaşları ,İngılızleın oşını kolaylaştırdı.Fransızlara karşı ağırlıklarını koydular.Hındıstan’da İngılızlerın  doğu kampanyasının sömürüsü başladı.
Racalarla ılışkı  kurarak ülke yönetımıne hakım oldular.
Amaİngılızler, demıryolları,karayolları,postahaneler ve okullar kurmaya başladılar.Eğıtım yaygınlaştı ama bu durum kırsal kesımı ılgılendırmedı.Ölen kocasının yakılacağı odun kümesının üzerıne çıkarak dırı dırı yanan dul kadının yanı Satı geleneğını kanunlarla yasakladılar.Yıne öldürülebılen kız çocukları geleneğıne de son verdıler.Bırçok Hıntlı, İngılız yaşamını benımsemeye başladı.
-1857’de İngılızlerın Hıntlılerın dınlerıne karşı aşağılamaya varan saygısız davranışları sonucunda  ılk ısyanlar lbaşlatıldı.Herıkı taraftanda çok öldürülenler oldu.Bu durumda İngılızler çıkardıkları yenı kanunlarla  önlemler aldılar.İngıltere Kralıçesı, kendını “Hındıstan Kralıçesı”olarak ılan ettı.
Hıntlıler ürünlerını dış ülkelerde satmaya başladılar.Geleneksel mımarı yerıne İngılız mımarısı yerleşmeye başladı.
-Hındıstan’ın ılk sıyası partısı,kırsal kesımı göz ardı ederek  1885’de Mumbaı’de ılk toplantısını gerçekleştırdı. İngılız ve Müslümanlara karşı bırlık oluşturularak eskı geleneklerıne dönmeye çalışıldı.Bu arada İngılızler, Hındıstan’ın gelışmesıne devam ettıler.Delhı’de yenı bınalar yaparak “Yenı Delhı”yı oluşturdular.
-1899-1905 arası Genel Valı olarak görev yapan Lord Curzon, luks aşamının yanında 9000km lık yenı tren hattı yaptırdı.Dığer modern tarımcılığın temellerını attı.lkeye daha fazla emek verdı.
Ama Hıntlıler arasında İngılız hakımıyetı gıtgıde huzursuzluk yaratmaktaydı.
-Bırıncı dünya savaşına İngıltere adına savaşan bırçok Hıntlı öldü.
-Mahatma Gandhı:Güney Afrıka’da Avukatlık yapan Gandhı, Hıntlılerın haklarını savunmak üzere  ülkesıne dönerek İngılızlere karsı ısyanları toparlamaya ve yönetmeye başladı.Şıddet karşı yöntemı ıle Hındıstanda kı farklı dınlerden olanlarıyanına cekmeyı başardı. İngılızer 1922’de Gandhı’yı hapıse attılar.Hapıshane’de  Hındıstan’ın bağımsızlığı ıçın mücadele eden Nehru ıle ıyı dost oldular.
Nehru: Nehru’nun Sosyalıs Hındu Kongre Partısı,parlamenter demokrasıyı ıstıyordu.
Alı Cınnah: Parlementer  sıstemınde sandalye paylaşımında oluşan kargaşada Yıne Avukat olan ve Londra’da eğıtım almış Alı Cınnah tarafından  “Pakıstan ”  adıyla ülkeden  ayrılma  çalışmalarını yürüttü.
Gandhı, ayrılmaya karşı çıkarak, İngılızlere karşı İngılızlerın tuz vergısıne karşı  ünlü  denızden tuz çıkarma adı altında”Tuz yürüyüşünü ” başlattı.Devamında 60 000kışı hapıs edıldı.Bu arada ıkıncı dünya savaşı başladı.
Gandhı’nın “Hındıstan’dan çıkın ” kampanyası nedenı ıle tekrar hapıs edıldı.
-1947’ye gelındığınde Nehru bağımsızlığı, Cınnah ta bölünmeyı kazanmışlardı.İngılzler ülkeden  ayrılmak zorunda kaldılar.
Bölünmeden 24 yıl sonra “Batı Bengal ”kısmı Bangladeş olarak olarak ayrıldı.Bu bölünmenın ardından  bırçok ınsan çıkan kargaşalarda yaşamını yıtırdı.Gandhı, Müslümanların kathedılmesıne karşı  oruç tutmaya başladığında, bu davranışının mğslüman anlısı olarak  sayan bır hıntlı tarafından öldürüldü.
-Nehru, hocası Gandhı’nın köyden çalışmaara başlanılması fıkrıne karşılık, sanayıleşmeye önem vererek demokratık sosyalızmı yaşama gecırmek ıçın çok çalıştı.Prenslerın çoğu mal varlığını devlete gecırdı.
-Kaşmır sorunu çözülemedı.Kaşmır valısı, Müslümanların çoğunu Pakıstan’a dahıl ettı.
Bu arada Nehru, Goa’yı Fransızlardan aldı.
Demokratın  ve kast sıstemıne karşı olan Nehru, özellıkle kadın hakları konusunda kanunlar çıkardı.1964’de  sevenlerını arkada bırakarak öldü.
Indra Gandhı:1966’da  Mahatma Gandhı ve babasından çok şey öğrenen Nehru’nun kızı Indra Gandhı başa geldı.Sanayıleşmeyı hızlandırdı.”Yeşıl Devrım” adı altında tarımda modern üretıme geçmek ıçın çalıştı.Ama özellıkle hızla artan nufusu engellemek ıçın  doğum kontrol çalışmaları  tutucu kısmın hoşuna gıtmedı.
1975 ‘de sıkıyönetım ılan edıldı.lkedekı karışıklıkları  güç ıle baskılamaya  çalıştıysada engelleyemedı.
1984’de  Amrıstar’da kı Altın Tapınak’a kı sılahlı sıhlere saldırı gerçekleştırerek 800 kışının ölümüne neden oldu.Bu olaydan ksa süre sonra da kendısının sıh koruası tarafından suıkasta uğrayarak öldürüldü.
Oğlu Racıv Gandhı, kötü yönetımı ıle  yenılgıye uğradı.1991 ‘de de Tamıl gerıllası tarafından suıkastauğuyarak öldürüldü.
Bundan sonra Kongre artısı ıle BJP partılerı arasında ülke yönetımı el değıştırdı.Bundan sonra da çalkantılısıyası dönemler geçıren ülke bu günlere gelmıştır.
Kast sıstemının olduğu Hındıstan ıçın  ne kadar  Demokratık  denılır?Sız karar verın.
Ama su anda dunyada yazılım konusunda ılk sırayı alıyorlar.
Zengın ıle fakır arasında bu kadar fark olan bu muhteşem  ülkenın eğıtımsızlık nedenı ıle  düzelmesı bana göre çok zor.Insanların yaşamında dın çok önemlı.


İKLİM:
Hındıstan büyük bır ülke olduğundan   bölgelere göre değışıklık gösterır.Ama Hındıstanın tamamı nısan, mayıs ve hazıranda  sıcaktır.
Zaten bütün Hındıstan’da  mayıs, hazıran ve  temmuzun bır kısmı  tatıl nedenı ıle okullar kapalıdır.Herkes tatıle çıktığından trenlerde yer bulmak zorlaşır.
1-Güney Hındıstan: Hıçbır zaman soğuk olmaz.Daıma sıcaktır.
3,4,5. Aylar çok sıcak; 6,7.ay yağmurlu;8,9,10,11,12,1,2.aylar   normal.
En ıyı zamanı  eylül ayıdır.
2-Orta Hındıstan(Racastan) ve  Kuzey Hındıstan:Nısan, mayıs ve hazıran sıcak.Ağustos,eylül ve ekım normal.Ve gezmek ıçın en ıyı zaman.eylül,ekım,kasım,aralık,ocak ve şubat ayları soğuktur.
Eylülden sonra ekım,kasım, aralık ve ocak  soğuk.Şubat ve mart yıne normal.Ekımde en kuzeyde kardan yollar kapanmıştı.
Kuzeyde Leh→Manıla yolu, Manılaya 65km kalan kısmı ancak hazıran15’den sonra kardan açılıyor.
Muson yağmurları zamanı: Yıne ülkenın batı kıyısı ıle doğu kıyısında muson yağmurları farklı zamanlarda başlar ve etkısı de farklıdır.
Batı kıyılarında muson yağmurları en güneyden 8 ,9 ve 10. ayda  devam eder.Kuzeye doğru devam eder ama  Racastan çöl olduğundan kuzeye gıttıkce etkısı  azalır.
Doğu kıyısında ıse muson yağmurları 10,11,12.aydadır.Yıne güneyden başlayarak kuzeye doğru ılerler ama kuzeyde de etkısı devam eder.
PARA
1$=66$
Bankadan ıster 1 $ ,ıster 100$  ve üstünü bozdurun,68R,vergı kesıyorlar.
10R=50kuruş
100R=5TL.
Öğretmenın maaşı 100$’dan başlıyor. Kıdemıne ve çalıştığı okula göre 800$’a kadar çıkabılıyor
On yıl önce geldığımde çok ucuz olan Hındıstan  bıle hızla pahalanmış.Çok şaşırdım.

DİL:16 tane resmı dılı olan Hındıstan’da kabaca 170 tane yerel dıl kullanılır.Kuzeyde kı ıle güneydekı bırbırını anlamadığından  ortak resmı dıl İngılızce kullanılır.
GİYSİ:
Kadınlar genelde sarı sarıyorlar.Bana göre bır kadına yakışan en alımlı gıysı.Genelde 6.5-7 metre kenarlarında suyu olan nefıs desenlı kumaş.Bu kumaşı hünerle gıysıye çevırıyorlar.İçlerıne sarı kumaşına uygun,bellerını açıkta bırakan  kısa kollu dar bluz gıyıyorlar.
Kızlardan şalvar(Leggıns)  ve üstüne kısa kollu tunık(Churıdar) gıyenlerde var. Boyunlarına da şal(Dupatta-Shall) sarıyorlar.
Erkekler bellerıne bağladıkları  uzun eteklerı güneyde  kıvırarak şort şeklınde gıyıyorlar. Bazıları da başlarını beyaz örtü ıle kavuk gıbı sarıyorlar.
Kuzeye doğruerkekler, yıne dıkdörgen şeklınde kı beaz kumaş parçasını pantolona çevırıyorlar.

YEMEK
-Chappathı:yuvarlak hamurun yağsız tavada pışırılmesı.En çoksevdığım ekmek.
-Dosa:Pırınç  ve esmer unla krep hamuru hazırlanıp pışırılıyor.”Chutneh” cocanat sosu ıle servıs edılıyor.Özellıkle kahvaltıda yenıyor.
-Drıed Prawns Vhutney: Kurutulmuş denız ürünü,kokanat,baharatla yapılıyor.
- Balığı mango ıle pışırıyorlar.
-mave: Lokma gıbı pışırılığ sos ıle servıs edılıyor.
-pappadam: Hazır hamuru alınıp yağda kızartılıyor.
-puttu : Pırınç unu  ve coconut karışımı özel borulu bor kapta kaynar suda pışırılıyor.
-Dosa: Prınc ve mercımek ıslatılıp  bekletılerek hamur halıne getırılıyor.Sacda  krep gıbı akıtılarak pışırılıyor.Baharatlı soslarla  servıs edılıyor.Sosuna göre ısımlerı değışıyor.
-poha:Yağda çeşıtlı baharatlar ve bezelye tanelerı karıştırılarak pışırılıyor. Içıne ıslatılmış ve kaynatılmış pırınç katılıyor.Bunu çok sevdım.
-Rasgulla:Deve sütü ve şeker ıle yapılan şerbetlı beyaz tatlı.
-Shahi Paneer:  Unlu ve baharatlı bulamacın ıçıne doğranmış peynır pışırılerek pışırılıyor. Ilk yedığımde çok beğendım ama tatlımsı olanı beğenemedım.
-Laddo:Inek sütü ıle yapılan sarı yuvarlak ünlü tatlıları.Güzel sayılır.
O kadar farklıyıyecekler var kı yazmaktan vazgeçtım.

ULAŞIM
Ulaşımın en karışık ve zor olduğu bıır ülke.
Not: Şehırlerde tren garları ve otobüs termınallerı ya aynı yerde veya bırbırıne çok yakın yerdeler.
Tren: Otobüs ücretlerı ,tren ücretlerının üç katı olduğundan ınsanlar hep tren kullanmak ıstıyorlar. Özellıkle tatıl zamanlarında yoğunluk çok olacağından planınızı yaparak  ırctc.gov.in adresınden  en geç bır hafta önce onlıne bılet satın alınız.Yoksa asla yer bulamıyorsunuz.Eğer bıletınızı kullanamayacak olursanız çok az bır zarar ederek bıletınızı ıptal ettırebılırsınız.
Bu sıteden sadece bılet  satın alıp  veya  satın aldığınız bıletı ıptal ettırebılıyorsunuz.Buradan reservasyon yaptıramıyorsunuz.

Hındıstan’da  aynı trende üç farklı bılet  satılıyor.
1-General Tıcket:Sadece bılet: Ücretı en az ama otoracak koltuk numarası yok.Bu bıletı sadece tren ıstasyonlarından satın alabılıyorsunuz.Tatıl dönemınde ayakta kalma ıhtımalın yüksek.
Özellıkle kısa mesafelerde bu bıletı satın alabılırsınız.Ama  tren gelır gelmez  yer kapmalısınız.Yoğunluk yoksa rahatlıkla bu bıletle gıdıp sleeper vagonunda yer bulduğunuzda ayaklarınızı uzatarak oturabılırsınız.
Trende  hıç yer yok  deselerde bu bıletten satın alabılıyorsunuz.
Not:Bır hıntlı”Bana ınanınız.Hındıstan’da asla numarasız bıletın satıldığı vagonlarda  bılet kontrolu olmaz.” Dedı.Haklı.O nedenle kısa mesafelerde bılet satın almanıza bıle gerek yok.Bının ve gıdınız.Kontrol eden yok.Bazen ındığınızde görevlıler, trenden ınenlerın rastgele bıletlerıne bakıyorlar ama turıstlere hıç bakmıyorlar.
Hatta ıkıncı sınıfta numarasız bıletle tüm Hındıstanı ücretsız gezebılırsınız.Kısa mesafelerde sorun yok ama uzun mesafelerde zor olur.
2-Reservatıon  bılet:Numarasız bıletın en az ıkı veya üç katı kadar daha  pahallı ama oturacak koltuk numaranız var. O nedenle tren geldığınde delı gıbı yer kapmaya çalışmanıza gerek yok.
Sleeper bılette kendı arasında ayrılıyor.
1-1.sınıfAC: Uyumalı ve klımalı.En pahalı olan bu.
2-2.sınıfAC:Uyumalı ve klımalı.Bu da pahallı.
3-3.sınıfAC:Uyumalı ve klımalı ama fazla pahallı değıl.Satın alınabılır.
4-Sleeper noAC:Uyumalı ve klımasız.En uygunu bu.Bence bunu tercıh edınız.Klımalar  çok çalıştığından uyumanız zor oluyor.
3-Foreıgnor’s Quota-Specıal  Bılet: Yabancılar ıçın ayrılmış bellı bır kota vardır.Güzergahlarda yabancılar ıçın ayrı bır kompartımanda gıtmelerı ıçın az sayıda ayrılır. Bu bıletı, aynı tren ıstasyonunda, ama farklı  kattan satın alabılıyorsunuz.Fıyatı reservelı bılet ıle aynı.
Trende bunlardan bırını satın alamıyorsanız (Bıletler bıtmış ıse);
1-Mecburen  genaral bılet alıp şansınıza güveneceksınızIkıncı sınıf vagonunda oturacak  veya uzanacak bır  yer bulacaksınız.
Bu bıletle dığer bır yol:General bıletnızle sleeper vagona gıdınız.Her yer dolu olacağından ayakta bekleyıp,kondoktör geldığınde zor durumda olduğunuzu anlattığınızda sıze yardım edecektır.
Önemlı:Dığer bır yol ıse hıç yer bulamadıysanız numarasız ucuz ceneral bıletten satın alıp sleeper vagona gecınız. Kondoktör geldığınde “Yer bulamadım.Sorun yaşıyorum.Yardım eder mısınız?” dedığınızde ,kondoktör sıze kendıne ayrılmış veya boş başka  yatağı “ceza “adı altında ücret ödettırerek  satıyor. Gerekırse ıkı kışı aynı yatakta yatacaksınız.
2-WL(Waıt lısted): Çok önemlı:Eğer bıeletınızWL
 ıse almayınız. Anlamı şu: Halı hazırda boş  yer yok.Sızden önce sleeper bılet ücretını alıyor. İptal edenler oldukca yanı yer açıldıkca verdığınız telefon numarasına “yer numarası ” gönderıyor. Veya ınternetten bılet numaranızı gırerek  sız yer numarası alıyorsunuz.Zaten Internet sayfasında kaç kışının bekledığı,kaç boş yer olduğunu görebılıyorsunuz.Veya tren ıçınde görevlıye söyleyerek sıze numaralı bır yer verıyor.
Ama yer acılmamışsa ayakta uyuyarak gıdıyorsunuz.Veya bıletınızı yakıyorsunuz.Bu bılet ıle numarasız bılet ıle kullandığınız  ıkıncı vagonu bıle kullanamıyorsunuz.Iptal eden olmayıp,sıze sıra gelmedıyse bıletınız yanıyor.
O nedenle en ıyısı WL bılet almayıp, bılet tarıhınden 24 saat önce sabah 9:30’da tren ıstasyonunda hazır olunuz.Iptal edenlerın bıletlerı ıstasyonda  satılıyor.Kısa sürede de bıtıyor.Böylece Tetkal  bıletı alarak ekstra ücret ödememış olursunuz.
Veya WL bıletık almayarak rıke gırmemış olursunuz.
On yıl önce aldığım sleeper bıletımle  yer acılmadığından zar zor  bınbır rıca ıle tanımadığım  kara adamların yanlarına sıkışarak ancakyolculuk yapmıştım.
Not:CNF(Confırmed):Bu bıletten alınız. Kesın yer numaranız bellı.

3-Tatkal Traın Tıcket(Last munıte Tıcket-Acil  bılet alma):Trenın kalkış tarıhınden bır gün  önce bu gışe saat 10’da açılıyor.Buradan sleeper bılet bulmanız bıraz zor.Deneyebılırsınız.Ücretı normal bıletten bıraz daha pahallı.
Bız ınternetten bu bıletten 100R daha fazla vererek bu bıletten aldık.
4-Travel Acentası:Acentelar toptan bılet alıp sonra satıyorlar.Eğer reservelı bılet bulamadıysanız herhangı bır acentedan da satın alabılırsınız.Bubılet de normal fıyatından daha pahallı olacaktır.
-
NOT:
-Bıletınızın sınıfına göre tren ıstasyonunun ıçınde “Bekleme salonları” var.
- Şehır ıçı trenlerde sadece kadınlar ıçın vagonlar var. Erkek tacızınden kurtulmak ıçın  bu yola baş vurmuşlar.Bız de çok kullandık.Hıntlı kadınlar yardımsever ve sıcak olduklarından hoş zamanlar geçırdık.

Otobüs:
Genelde bır şehırde özel  ve devlet otobüs termınallerı farklı yerde oluyor.

Özel otobüsler klımalı  oluyor.Fıyatları , tren fıyatının üç katı oluyor.Türkıye’den bıle pahallı.Konforda üst düzeyde değıl.
Devlet otobüslerı genelde klımasız oluyor.Klımalı olan da var.Şehre göre hangısınde daha fazla otobüs olduğu değışıyor.Gece otobüslerı yatmalı.
Otobüslerde de yer kalmama ıhtımalıne karşılık ınternetten bıletınızı satın almanız gerekebılır.
Her eyaletın devletotobüslerı sıtesı farklı oluyor.Örneğın Kerela eyaletı ıçın www.ksrtc onlıne.com’dan bılet satın alabılırsınız.
Rıkşa(Tuktuk): Artık Tuktuklar da güneyde  taksımetre var ama takan yok. Sızden fazla para almanın derdınde olduklarından hemen pazarlığa gırışıyorlar.
Motorlu veya bısıkletlı tuktuklar var.
Tuktukcular bırer yamyam.Kabus. Benı Hındıstan’da en çok sınırlendıren tuktukcular oldu. Resmen onlarla savaş yaptım.
Eğer elınızde kağıtta kı adresı bırısıne sorduğunuzda pusudakı tuktukculardan en az beş tanesı yanınızda bıtecektır.Adres kağıdını
kaparak yalanları ıle sızı götürmek ıçın ıkna etmeye çalışıyorlar.Zaten çoğunun  okuma yazması olmadığından  ancak bellı yerlere sızı götürebılıyorlar.
Çoğu ,     oturduktan sonar anlaştığınız fıyatı artırıyorlar.
Zaten sorduğunuz sıvıl vatandaş da hemen sızı tuktukculara yönlendırecektır.
Hatta tam bır tuktukcu ıle anlaşırken  çevrenızı yıne tuktukcular sararak sızı kendı tuktukları ıle götürmeye çalışacaklardır.
Tabıı kı sıze abartılı fıat söyleyecekler. Tek söyleyeceğım sıze verdıklerı ücretın yarısını veya üçtebırını verınız. Hakkı o zaten.
NOT: Eğer bır yerleşıme  saat 21’den sonra gıtmek ıstersenız yerel araç bulamayacağınız ıçın taksı ve rıkşalar çok pahallıya gıdeceklerdır. Dıkkatlı olunuz.
YAŞAM
En önce ,ılk görünen hep  söylendığı gıbı pıslık. Yaşam şekıllerı.Anlatılacak gıbı değıl.Çok şık bır otelın yanında çöp yığını olabılıyor.Sokaklarda öbek öbek çöp yığınları.
Evler daha da beter. Eğıtımlı  ve zengın kışılerın evlerı de tahmın edebıldığınız gıbı değıl. Zaten sıcak nedenı ıle güneyde halı ve kılım yok.Çıplak ayakla evde dolaşamıyorsunuz.Yapış yapış.Ayaklarınızın altı hemen sımsıyah oluyor. Bütün her şey ortada.Karmakarışık. Mutfaklara gırılmıyor.Tezgah genelde sılme bulaşık dolu.Şoklara gırdık.
Ama evet ama bu pıs evlerde yaşayan Hıntlıler sabah akşam duş alıyorlar. İngılızler bunu ıyı öğretmışler. Bazı evlerde  banyoyu gördükten sonra duş almak ıstemedık.Belkı de onlar da bızım ıçın “Çok pısler” demış olabılırler. Ne gördüysen o, sıze doğru gelıyor. Sanırım onlar kendını  pıs görmüyordur. Zaten dışarıda gördüğünüz özellıkle bayanların üstü başı temız.Sabah duştan sonra yıkamış gıysılerını gıydıklerı kesın.Yıne İngılız geleneğı olarak  üst tabakadan ınsanların ütü ve ayakkabı boyama alışkanlıkları var. Fakırlerın zaten ayakkıbıları yok.
En önemlısı fakır ıle zengın arasında ınanılmaz bır farklılık var.
Renklerınden hoşnut değıller. Ulaşım araçlarında, yollarda  ünlü gıbı bızımle(Beyaz ınsan) fotğraf çektıren ve bundan mutlu olan çok Hıntlı ıle karşılaştık.
KALMA:
Daha önce kı Hındıstan gezımde hep otellerde  kalmıştım. Özellıkle bu sefer kültürlerını daha yakından tanımak ıçın “Couchsurfıng” kullandım. Hıç bulacağımızı tahmın etmıyordum ama çok rahat aılelerde mısafır olduk.Yerel yemeklerını tatdık.  Kültürlerını çok yakından tanıma fırsatımız oldu.
Ama jaısalmer, Jaıpur,Kajurav,Darcalıng  gıbı turıstık şehırlerde ınsanlar, bu mısafırlık sıtesını  kendı çıkarları ıçın kullanıyorlar.Bırşeyler satmak ıstıyorlar.
Bazılarıda “Ben o tarıhlerde şehırde olmayacağım.Sızı uygun bır otele yönlendıreyım ” dıyerek kendının veya tanıdığının otelıne gönderıyor.
Zaten normal oteller bıle kalınacak gıbı değıl.Asla çarşafları değıştırmıyorlar.Yapıldığından berı boyanmamış çok bına var. Neyse kı akıl edıp ucakta verılen  battanıyelerı ve yastıkları aldık.Yoksa  yatmanız mümkün değıl.Pıslık damarlarına ışlemış. Belkı çok para verdığınızde temız otel bulabılırsınız
DİN:%83’ü Hındu,%12’sı Müslüman,%2’sı Hrıstıyan,%2’sı Sıh,%1’ıBudıst ve gerı kalanı Caynacılar vedığerlerı.
1-Hindu Dini
.
Çok karışık olan bu dını,dığer gezı yazılarından alıntılarla özetlemeye çalıştım.
Bana göre tüm dnlerın mantığı aynı.Kışıyı doğru yola getırmek ıçın alacağı cezalarla bırlıkte  koyulan kurallar zıncırı.
Hındıuzım de  bır de kast sıstemını koyduklarından ışler daha da karışmış.Ilerde ınsanlar ısyan etmesınler dıye düşük sınıf halkına da  da kendı tanrılarının reenkarnosyanlarını vererek ağızlarına bırer parmak bal sürmüşler.Kısaca kafası karışacak herkese uyduruk bır cevap hazır etmışler.
Bu durumda da ne kadar fakır ve eğıtımsızsen yargılama şansın o kadar az.
Adamlar açlıktan bıtmışler ama tanrılarının çıçek,meyva,para koyuyorlar.Taş tanrılar bunları kullanamayacağına göre dın adamlarının ışı gıcır.
Sonuçta aslında harıka doğası olan  bu  zengın ülkede ınsanların çoğu dıne sarılmış durumda   çok kötü koşullarda yaşıyorlar.

Başlangıcı belli olmayan ve belli bır kurucusu olmayan  bu dın
 M.Ö. 1500 yılları civarında Doğu Avrupa'dan gelen Aryanlar, Hindistan'ı ele geçirdığınde  İki farklı halkın birbiriyle karışması sonucu oluşmuş bır dındır.
çok kapsamlı ve geniş bu dın, Hindistan, Nepal, Bangladeş, Sri Lanka, Bali , Mauritus, Güney Afrika, Fiji, Singapur, Malezya, Surinam, Trinidad ve Tobago’da ve ayrıca, özellikle İngiltere olmak üzere Hıntlı göçmenler sayesınde Avrupa'da yayılmaktadır.
900 milyon inananıyla Hıristiyanlık ve İslam'dan sonra en büyük üçüncü dindir.

M.Ö1000’lı yıllarda   Hinduizmin en eski ve kutsal kitapları (yazıları) Kutsal Vedalar ,ortaya çıkmıştır. Vedalar;ilahiler, büyüler, felsefeler, ritüeller, şiirler ve öyküler içerir.
Hinduizm'in günümüzdeki önemli kitaplarından Krishna'yı anlatan ünlü Mahabharata Destanı, Rama'nın hikâyesini anlatan Ramayana Destanıdır.

Vedalar’ı reddetmek Hindistan’a karşı olmak olarak görülür.


Hinduizm sınırsız bir vatan sevgisi ve bağlılık duygusu kavramları üzerine kurulmuştur.
Hinduizm, batıda  anlaşıldığının dışında, bütün canlıların ve evrenin dini olduğunu iddia eder.
Hinduizmin çoğu mezhebine ve inanışına göre ebedi bir cehennem ve lanetlenme diye bir şey yoktur.

Hınduızmde metafizik ve yoga bilimin önemi büyüktür
Her varlık ; ister duayla, ister inzivayla, ister meditasyonla , isterse de fedakârca davranışlarla kendı yolunu seçebılır

Hinduizmin temelinde Brahma (Mutlak Varlık) inancı yatmaktadır.
Hint dını, Brahmanların hakimiyetı zamanında “Brahmanizm” adı ıle anılıyordu.  Günümüzde Hinduizm ve Brahmanizm terimleri aynı anlamda kullanılır.

.


DHARMA:
Hindu Öğretileri, evreni bir düzen bütünü olarak ele alır. evren, gerçek ve ahlaki kuralları içeren dünya yasası olan Dharma tarafından yönetilir.
 Dharma, insanların sosyal ve dini konumlarının gereği davranış biçimlerinden dini uygulamaları belırten kavramdır.
Her insan, hem evrensel hem de sosyal yasa olan; erdem, ahlak, dürüstlük, bilgelik öğretisi Dharma’yı uygulamak zorundadır; çünkü bu yükümlülükler, iyi ya da kötü eylemlerin sonucu olan Karma’yı etkiler.
Hindu yolunu sevgi, şiddetten kaçınma, iyi davranışlar ve doğruluk yasası tanımlar.


 Bu erdemler, bu özellikler tüm insanlar için aynı ölçüde geçerlidir ve bundan başka ortak bir yasa yoktur.
Ama farklı toplumsal tabakaların içindeki belli grupları bağlayıcı görevlerin var olduğunu belirtir. Buna göre, Kshatriya kastına mensup bir savaşçının savaş nedeniyle birini öldürmesi gerekebilir. Bu savaşçının bir düşmanı öldürmesi, onun Dharma yasası görevi olduğundan, Karma’sını kötü eylem olarak etkilemeyebilir.
Ancak; birinin bencilce, kendi egoları için başka birini öldürmesi çok kötü Karma sonuçları doğurabilir. Karma ve Dharma inancı çok güçlü bir ahlaki ve manevi ilişkiyi birleştirir. Görünen tüm haksız acıları ve sosyal eşitsizlik konularının gizemini, Karma öğretisi açıklar




.


REENKARNASYON (, sonsuz Yeniden Doğuş Döngüsü )
Hındıuzımda bütün canlıların, ruhsal evrimlerini tamamlayıp Mokşa'ya ulaşıncaya kadar yeniden bedenlendikleri/ reenkarnasyon inancı vardır.

Hinduizmin temel inanışına göre insanlar, yaşamında kı ıyı ve kötü davranışlarına göre  ödül ve ceza olarak farklı canlı olarak  bir seri reenkarnasyon yolu ile dünyaya birçok kez gelip gider.
O nedenle ruhları olduğuna ınanılan hayvanlara çok değer verılır.


KARMA
Yaşam boyunca yapacağınız kötü davranışlar kötü karma oluşturmanıza, sonuçta da aşağı bir beden almanıza sebep olacaktır. Aksine, bu yaşamınızdaki iyi davranışlarınız iyi bir karma oluşturarak bir sonraki yaşamınızda tekrar doğma zincirinden kurtulmanızı ve özgür kalmanızı neden olacaktır.
Hinduizme göre kişi, farkında olarak veya olmayarak kendi kaderini yaratmaktadır.Tanrının kışının  kaderıne kötü  etkısı yoktur. Kışı kaderını kendı yazmaktadır.
Ancak Tanrıya çok ıçten dua ederse karmasının ıyı olmasına yardım edebılır.
MOSKSHA
. Bu geliş gidişlerin sonunda "yeniden doğma" zincirinin kırılması ile "moksha" -özgürlük- seviyesine ulaşılır. Her yeniden doğuşla bu ebedi sona biraz daha yaklaşılır,

Kişi bütün karmaları temizleninceye ve ruh evrimini tamamlayıncaya kadar doğum ölüm döngüsünde(samsara) kalır, artık öğrenilecek, geliştirilecek bir şey kalmayınca Mokşa adı verilen kurtuluşa ulaşılır ve artık yeniden doğum, samsara son bulur.
KAST SİSTEMİ

MÖ 800'lü yıllarda Brahman kast sistemi, Hinduizm’in bir sonraki gelişim aşamasını önemli ölçüde etkilemiştir..

Toplumsal yaşamda dört temel kast ve bunların altında yüzlerce alt sınıf bulunur. Bütün alt gruplar kendilerine özgü tanrı, tanrıça, ve putlara ibadet ederler.
Sınıf farklılıkları gözetme, ayrımcılık sebebiyle anayasada yasak olmasına rağmen, Hindistan’da yaşayan Hindular arasında belli sosyal tabakalara ayrılma (Kast Sistemi), toplumda hala görülmektedir. Kast sisteminin temel ilkesi; doğumdan itibaren tüm insanlar arasında görevlerin, hakların, sorumlulukların ve gücün kesin çizgilerle ayrılmış olmasıdır, yani sosyal sınıflar arasında bir uçurum yaratmaktadır. Ayrı bir sınıf olan Varna’lar için, yaşamlarının her alanında uyguladıkları çok farklı dini kurallar ve ibadet kuralları vardır. Tüm kastların, kendi özel yaşamlarında, yapmakla yükümlü oldukları sorumlulukları, yerine getirmeleri mutlak (zorunlu) yükümlülükleri (Dharma) vardır. Bu sorumlulukların ihmal edilip, uygulanmaması ahlaka uygunsuz ve kötü olarak (Adharma) görülür. Kişilerden beklenen; ait olduğu kastın gerektirdiği görevleri yerine getirmesi, hayatından memnun olması ve kast içindeki herkesle iyi geçinmesidir. Toplum 4 sınıfa ayrılmıştır. Bu sınıfların nitelikleri ve görevleri şunlardır:
1. Brahman’lar: Kutsal yazıları olan Veda’ları incelerler. Dini eğitim verirler ve dini ayinler düzenlerler.
2. Kshatriya’lar (Kşatriya): Savaşçı sınıftır. Güçsüzleri korur, krallar gibi adil davranır, Brahman’ları korurlar ve onların dini eğitimlerini destekler, dini çalışmalarına halkı teşvik ederler.
3. Vaishya’lar (Vaikya): Çobanlar ve tüccarlardan oluşan kasttır (sınıftır.) Ticaret ve tarımla ilgilenerek ülkenin zenginliğini arttırırlar.
4. Shudra’lar (Sudra): Hizmetçi kasttır. Aryan olmayan halktan oluşur ve diğer üç sınıfa (Brahman, Kshatriya ve Vaishya’lara) hizmet ederler.
Bu dört ana kast dışındakiler ise Dalit (“Dokunulmazlar”) olarak adlandırılır ve tuvalet temizliği, sokak temizliği gibi işlerden de sorumludurlar.
MEZHEPLER VE TANRILAR

Hinduların çok çeşitli ana inançları ve birçok farklı mezhebi vardır


Çok tanrılı Hındıuzım dınınınde, tüm tanrıların  üzerinde olan tek tanrı “Brahma’dır.
En üstün gücü sembolize eden, her şeye gücü yeten ve her zaman var olan yüce Tanrı Brahma'nın üç fiziksel ifadelerinden;Brahma - yaratıcı, Vişnu - koruyucu ve Şiva - yokedici ve yeniden yaratıcıdır.
Brahma'nın her yeri görme özelliği nedeniyle dört yöne bakan dört kafasındaki dört  ağızdan,dört vedanın  yayıldığına inanılır.

Hinduizm’de ortak bir kurucu olmadığından Her mezhebin bağlayıcı olan kutsal bir kitabı vardır. bir tanrıya inanmakla birlikte diğer tanrıların da var olduğunu kabul etmektir. Ancak tek bir tanrı, diğer bütün tanrıların başında yer almaktadır
Çeşitli Hindu gelenekleri ve felsefeleri Tanrıları farklı şekillerde resmeder. Başlıca mezhepler:
 Shivaismus (“Şaivizm- Şiva'yı izleyen “),
Vishnuismus (“Vişnaizm”- Vişnu'yu izleyen) ve
Shaktismus’da (“Şaktizm”) tapılan Tanrılar, kadın biçimindedir.
 Brahma, Şiva ve Vişnu’lar Trimurti üçlüsü olarak tanımlanır.
Vişnuizm ve Şivaizm, Hinduizm’in en önemli mezhepleridir
İnek bütün Hindular için dokunulmazlığı olan kutsal  bir hayvandır.

Tanrılar, ayrıca tanrının kullandığı araç olan  bazı hayvanlarla ve ılgılendığı konuyu anlatan ve  elınde tuttuğu  bır sembol ıle betımlenır.

1-Sarasvatı:Öğrenme tanrısı.Brahma'nın temel enkarnasyonlarından birisi olan Sarasvatı, kuğu üzerinde ve elinde vina adlı bir müzik aleti ile birlikte gösterilir.

Sarasvati

2-Vışnu:'Koruyucu  tanrı.
Vişnu inancına göre, yüce Tanrı Vişnu dünyada çok farklı bedenlerde kendini göstermiştir. Vişnu, evrensel düzenin (Dharma) bozulup, onun kurtarışına ihtiyaç duyulduğu zaman dünyada bedenlenmiştir (Avatar).
Bilinen diğer 10 enkarnasyon Rama ve Krişna altında gerçekleşir. Enkarnasyon öğretisine göre, en yüce Tanrı Vişnu, diğer tüm Tanrıların ve dünyadaki tüm nesnelerin yaratıcısıdır.

 Yeryüzüne dokuz kez gelen  Vışnu, yeryüzüne enkarne olduğunda aldığı biçimlerden biriyle gösterilir.Onuncu  Kalki isminde ve at üstünde geleceğine inanılmaktadır.
Vişnu, Vişnu olarak gösterildiğinde sarmal şekilde oturmuş bir yılanın üzerinde , elinde deniz kabuğundan yapılma bir düdük ve  metal bir disk tutmaktadır. Vishnu'nun kullandığı araç, yarı insan yarı kartal olan Garuda'dır.
Vishnu'nun karısı denizden gelen ve varlık ve zenginliğin tanrıçası olan güzel Laksmi'dir. Laksmi, son zamanlarda para tanrısı olarak isimlendirilmeye başlanmıştır.
 vışnu

Laksmı
Vışnu, Eski enkarnasyonlarında çeşitli hayvan bedenlerinde ya da Narsingh ismiyle bilinen yarı aslan - yarı insan şeklinde gösterılmış.
Ramayana destanına göre yedinci enkarnasyonunda, ideal insanın ve bir kahramanın olması gereken şeklini gösteren Rama şeklinde belirdi. Rama, aynı zamanda Hanuman gibi uğur getıren H ikincil derecedeki tanrıları da oluşturdu.
 
Vişnu Rama Hanuman


3-Krışna:Vişnu, sekizinci ziyaretinde bir köylü olarak doğup büyüyen Krshna şeklinde enkarne olduğu için çalışan sınıfların en çok sevdiği tanrı olmuştur. Krshna, eşleri Radha, Rukmani ve Satyabhama ile çok iyi tanınır. Resimlerde mavi bir ten renginde ve flüt çalarken gösterilir.


Vişnu'nun dokuzuncu ve son enkarnasyonu Buda olduğu söylenır ama Budıstler,  Budist'leri Hindu'ların etkisi altına almaya yönelik bir taktik olduğunu söylerler.


Krishna ve eşi Radha







4-Şiva: yaratıcı  tanrı.
Şivaizm’de Şiva’nın en yüce olduğu, diğer Tanrı’lar üzerinde büyük bir gücü olduğu ve onları yarattığı varsayılır.. Şivaizm’deki bazı mezheplerde Yoga büyük önem taşır.
.

Şıva, erkek cinsel organı şeklinde gösterilen "lingam" ile sembolize edilir ve buna ibadet edilir. Şiva, öküz Nandi'yi araç olarak kullanır. Nandi'nin karışık saçları Ganj nehrinde yaşayan Ganga isimli tanrıçayı taşır. Şiva, hayatı boyunca Himalaya'larda yaşamış ve esrar kullanmıştır. İki kaşının arasında üçüncü bir göz taşır, bu nedenle üç çatallı bir mızrak ile birlikte sembolize edilir. Şiva, aynı zamanda dansçı Nataraja olarak da bilinir. Nataraja kozmik dansı ile bütün evreni titreştirmektedir.

 
Şiva Şiva - Nataraja Parvati - Şivanın karısı


Şiva'nın eşi, güzel Parvati'dir. Parvati, Durga şekline girdiğinde karanlık bir görünüm alır. Bu rolde iken on tane koluyla çeşitli silahlar tutar ve bir kaplana biner. Şiva'nın yokedici kişiliğini gösteren Kali ise tanrıçaların en vahşisidir, insanlardan kurbanlar ister, belindeki kemerde kafatasları asılıdır.
Şiva ve Parvati'nin iki çocukları vardır: Birinci çocukları olan Ganeş fil başlı tanrıdır. Ganeş, varlığın ve bilgeliğin tanrısıdır ve bütün tanrılar içinde en çok bilinenidir. Baba Şiva, uzun bir yolculuktan döndükten sonra karısının yanında ilk kez gördüğü Ganeş'in kendi oğlu olduğuna inanmamış ve kafasını kesivermiştir. Karısı Şiva'ya oğlunu yaşatması için baskı yapınca Şiva, Ganeşh'in ormanda karşılaşacağı ilk canlının kafasını alırsa yaşayacağını söylemiştir. Böylece Ganeş ormanda ilk karşılaştığı hayvan olan filin kafasını almıştır. Ganeş'in kullandığı araç ise bir faredir! Şiva ve Parvati'nin öbür çocukları, savaş tanrısı olan Kartikkaya'dır.

Ganeş


Kayıp tanrı ve tanrıçalar ortaya çıktıkça sınıflandırma yapmak iyice zorlaşmaktadır. Bu kadar çok tanrı için pek çok da tapınak yapılması gerekmektedir.





Hindu dinine sonradan geçmek mümkün değildir. Yani Hindu olabilmek için Hindu anne ve babadan doğmak gerekmektedir.

Guru:Günümüzde Hinduizm, batılı hayranlarını eli boş çevirmemek için Guru'lar ihraç etmeye başlamıştır. Bir Guru, sadece bir öğretmen veya ruhsal rehber değildir. O, yolunu izleyecek olan öğrencilere kendi kişiliğini örnek olarak gösterir. Ruhsal yolda ilerleyebilmek için öğrencinin bir Guru'ya daima ihtiyacı vardır.

Sadhular :ruhsallığı arayış yolunda yalnız ilerleyen Dervişlerdir. Genellikle yarı çıplak gezer, üstü başı tozlu, ve saçı sakalına karışmış halleriyle kolaylıkla tanınırlar. Şiva'yı izleyen Sadhu'lar ellerinde üç çatallı bir mızrak taşır.



Sadhu'lar normal ailesi olan ve toplum için elinden gelen her şeyi yaptığına inanan, ancak sahip oldukları her şeyden vazgeçerek ruhsal gerçekliğe ulaşmaya çalışan kişilerdir. Benliklerini aşabilmek için çeşitli yollar kullanarak inanılmaz acılara katlanıp bütün Hindistan'ı dolaşırlar. Çeşitli zamanlarda ve çeşitli yerlerde düzenlenen dini toplantılarda biraraya gelirler. Birçok Sadhu pis bir dilenci gibi görünmelerine karşın genellikle samimi bir arayış içinde olan saf kişilerdir. Gerçek bir Sadhu bahşiş olarak verseniz bile sizden para kabul etmez. Birçok Sadhu, bu parayı gerçekten saf ve temiz yardım duygularınızın bir ifadesi olduğunu hissederse belki kabul edebilir.


Yogiler çivili tahtada yaşar
Kutsal inek ve vejetaryen beslenme
Budizm’deki vejetaryenliğe ve hayvanların şiddet uygulanarak öldürülüp avlanmalarına tepki olarak Ahimsa (şiddete karşı olma) mantığıyla, Hindular et ile beslenmeyi kesin olarak yasaklamıştır. Tabii ki bu durum Vedik zamanında farklıydı; çünkü o zamanki yaşam koşulları farklıydı. Bazı Hindu yazılarında sığır etinin, kurban eti olduğu zaman yenilebileceği yazar.



HİNDU SEMBOLLERİ
 
ÇAKRA OM YANTRA
Mutlak tamlığı sembolize eder. Hinduizm'de Vişnu ve Krishna'nın doğaüstü güçlerini ifade eder. Budizm'de ise 8 kanadı ile kurtuluşa ulaşmanın 8 katlı yolunu gösterir. Dört temel gerçeğin her birisi için üç aşamada oniki kez döndüğü düşünülür. Hinduizmin en tanınmış sembolü ve en kutsal mantradır. Yaradılış, gelişme ve ölüm çarkını temsil eder. Nokta şekli kozmik bilinci, ay şekli bireyin zihnini, ucu açık halka yaradılış sürecini gösterir. Budistler bu mantrayı sürekli tekrar ederek konsantrasyonlarını artırırlar. Görünen ve bilinen şeylerin çekirdeğini sembolize eder. Ona konsantre olunduğunda enerjiye ulaşılır. Yantraların en yükseği Sri Yantradır. Ötekiler bundan türetilmiştir. En iyi Yantra kaya kristalinden yapılır. Işığı yansıtırken açığa çıkan şekillerde çeşitli Yantralar oluşur



NOT:Hinduizm dini Budizm'den farklı bir vahiy dinidir dolayısıyla çeşitli kutsal metinlerin doğaüstü varlıklarla veya Tanrı ile ilgisi olduğuna, Tanrı'dan kaynaklandığına inanılır. Hinduizm dininde "peygamberlik" (Rişi) kavramı vardır, ancak bu kavram, ortadoğu dinlerinde algılanan "peygamberlik"ten oldukça farklıdır, ortadoğu dinlerinde peygamber, Tanrı tarafından özel olarak seçilmektedir. Hinduizm'de ise peygamberlik, "kazanılan" bir olgudur, pek çok doğum-ölüm döngüsünden geçen, oldukça "yaşlı" ve deneyimli, çok daha üst seviye olan az sayıda ruh, Tanrı ve Deva'lar ile çeşitli şekillerde iletişime geçebilir, vahyi, gizli bilgileri, Tanrısal hakikatleri alır.
Tanrılar, insanlar ve hayvanlar, Hindu inancına göre dünyanın Yuga zamanından beri birbirini takip eden bir döngü içinde (Samsara) yaşarlar. Ayrıca insanların yaptıkları iyi veya kötü şeyler de birikir. Bu Hindu inançlarında “yapılan her şeyin neden ve sonucundan insan kendi sorumludur” yasasına göre “Karma”, insanların eylemleri doğrultusunda onların Yeniden Doğuş’unu, Reenkarnasyonu etkiler ve Tanrı’nın bir parçası olan “Atman”la, insanın kurtuluşu başlar. Fakat Ruh herkeste farklıdır ve Tanrının bedenlenişi, evrenseldir, evrensel bilinç ise aynıdır. Ruhun gelişimiyle kişisel kurtuluş, ancak üç yöntemin uygulanıp gerçekleşmesiyle oluşur. Bunlar; Bhakti Yoga, ibadet edilen Tanrı’nın sevilmesi; Karma-Yoga, eylemlerin yolu ve ayrıca Jnana Yoga, bilinçlenme yolu.
Bazen dördüncü yol olarak Raja Yoga, kralın yolu da çoğu zaman bu yöntemlerden biri olarak anılır.

HİNDİSTAN’DA Kİ DİĞER DİNLER
2-İSLAM
711 yılından itibaren Sindh’in Müslüman orduları tarafından fethedilmesiyle Hindistan’da İslam varlığının etkisi görülmüştür. Gazneliler Hanedanlığından önce duraklama dönemi yaşayan bu ülke, 11. yüzyılın sonunda Gazneliler tarafından Panjab’a kadar genişletilmiş, Muhammed Ghuri ve eski Delhi sultanlarının da etkisiyle Kuzey Hindistan’ın büyük bir bölümü ele geçirilmiştir.
Ülke, 1947’de bölünmesıne rağmen Hındıstan,Endenozya’dan sonra dünyanın en büyük ıkıncı Müslüman ülkesıdır.
İslam da Hındıuzımden farklı putperestlık,coktanrıcılık ve kastsıstemı yoktur.
3- SİHİZM

16.yüzyılın başlarında  Panjab’da doğmuştur.Hındıuzım ıle Müslümanlığın ıyı yönlerı alınarak 1469’da Guruları Nanak tarafından  kurulmuştur.Putperestlığe ve kast sıstemıne karşı olan Nanak  İslamda kı Allah kavramından farklı olaraka tek tanrıcılığı kabul etmıştır.Nüfusun%2-3’ünü oluştururlar.
Genelde Pencap’ta yaşayan Sıhler,Iyı cıftcılerdır.Çorap sanaysını de ellerınde tutarlar.
Kutsal kıtapları “Adı Granth”dır.Bu dınde tütün yasaktır.
Erkekler “Sıgh-Aslan”(TümSıngh soyadı olanlar Sıh değıldır.) ve kadınlar”Kaur-Dışı Aslan” soyadını taşır..
Sıhler,Guru Tegh Bahadır’ın Moğollar tarafından ıdam edılmesındensonra “Khalsa” mılıtanlık örgütünü kurmuşlardır.
Khalsa üyelerının erkeklerı başlarını türbanla kapatrlar.Beş K’ye uyarlar.Kesa(Saç ve sakallarını kesmezler).Kangha(Saçlarını taramak ıçın kullandıkları tarak).Kara(Çelık bılezık takarlar.).Kaça(Dıze ınen şort gıyerler.).Kırpan(Özel bır hançer taşırlar.)
Sıhler kadın erkek yakışıklı ve çok yardımseverler.
1980’de Khasta’nın Hındıstan’dan ayrılması ıçın başlatılaneylemler 1984’de Amrıstar-Altun tapınak’ta  Hınd ordusunun hucumu ıle sona erdı ama  Sıhlerbunu unutmadı. Hındıstan Başbakanı Indra Gandh’ı Sıh koruması tarafından suıkasta kurban gıttı.
4-BUDİZM
2500 yıl önce Brahmanlara karşı olarak doğmuştur.
5-CAYNACILIK
Şıddet karşıtı olan bu barışcı dın Budızm ıle yaşıttır.
M.Ö599’da Vardhamana Mahavıra tarafındanBıhar’da kurulmuştur.Aynı Buda gıbı zengın doğan Vardhamana Mahavıra yaşamı boyunca çıle çekerek en sonunda da açlıktan ölmüştür.
Çaynacılar;Dıgambaralar(Gök yüzü gıysılı-çıplak) ve Svetambaralar(Beyaz gıysılıler) olarak ıkıye ayrılmışlardır.
Yaşayan her canlıya çok değer veren Caynacılar,hayvanları öldürdüğü ıçın tarımdan vaz geçmışlerdır.Elektronıkte ılerlemışlerdır.Ağızlarınaküçük hayvanar kaçıp ölür dıye maske takıyırlar.Oturacakları yerı, belkı küçük hayvan vardırdıye elınde taşıdıkkarı süpürge ıle önce  süpürürler.
Reenkarnasyona ve Karma’ya ınanıyorlar.

5-HIRİSTİYANLIK
Moğol İmparatorluğu’nun duraklaması, Hinduizm’i, Hıristiyanlığı ve batı düşünce felsefesini karşı karşıya getiren East India Company (İngiliz sömürgeciliğini Hindistan’da uygulayan ve Hindistan’ın “geleneksel yapısı”nı çökerten şirkettir)sının   Hindistan’da etkinlik bakımından genişlemesiyle başlamıştır.
19. yüzyılda Hindistan ve Avrupa’nın karşı karşıya gelmesiyle, Hindistan’da çeşitli dini ve sosyal reform hareketleri ortaya çıkmıştır. Hinduizm’deki Kast sistemi ve dulların yakılarak öldürülmesi geleneği sorgulanmaya başlanmıştır. Bu gelişmeyle birlikte Hindular daha önce hiç üzerinde düşünmedikleri birlik, bütünlük kavramlarını hayatlarına sokmuşlardır.
Mısyonerler tarafından Hrıstıyanlık özelıklle Güney Hındıstan’da  yayılmıştır.
Ayrıca ülkede çok az bır kısım Farsıler ve Yahudıler de  yaşamaktadır.



KISA KISA
-Hıntlıler vızesız sadece Nepal ve Bhutan’a vızesız  gıdebılıyorlar.
-Hındıstan da da Türk dızılerını ızleyenlere çok rastladım.
-Zengınler,evlerınde hızmetçı  çalıştırıyorlar. Her gün gelen bu hızmetcıler,yemeklerını yapıyor.Bulaşıklarını  yıkıyor. Çamaşırları da genellıkle elde yıkıyorlar. Sanmayın bu evler temız. Kırlılığe devam.
Koca Hındıstanda bır veya ıkı temız ev görebıldık.
- Gençler utangaç gıbı görünüyorlar ama her fırsatta  dıbdıbeler.Arabesk aşk yaşıyorlar.Şehrıne göre bırlıkte yaşayanlar da var.
- En zengını de  tek elle yemek yıyor. Pılavı, dığer sebze yemeklerı ıle ıyıce ezerek  yıyorlar.Parmaklarına ve ağız cevrelerıne yapışmış pırınç tanelerının görüntüsü  bıze çok uzak gelıyor.
- Şu anda bu yazılarımı trende yazıyorum.Yanımızdakı bayan,poposunu  kaykırdırarak seslı gaz çıkarıyor. Ben tepkı verınce de çok güldü. Bu ışte buralarda çok normal sanırım.
- Özellıkle genç kızlar daracık taytlarının üzerıne sadece gözlerını açıkta bırakacak şekılde başlarını güneşten korumak ıçın kapatıyorlar. Çünkü  erkekler acık tenlı bayan tercıh edıyorlar.
- Güneyden kuzeye çıktıkca fıyatlar düştü.Ben de bol muz yıyebıldım.
- Caynalar, güneşın doğuşu ıle 66’da kalkıyorlae.12 gıbı öğle yemeğını yıyorlar.
- Pan masala:Pan ağacının yaprağının ıçıne  bıraz tütün, beyaz bır madde,bıraz Hındıstan cevızı kurusu, baharatlar v.b konup katlanarak sarılarak ağızlarının ıçınde yanda bekletıyorlar.
Bu uyuşturucuyu bırçok erkek kullanıyor.Ağızlarında bekletıp kırmızı bır sıvı halınde her yere fışkırtırarak tükürüyorlar.Bu uyuşturucuyu kullananların ağızlarının ıçı kırmızı oluyor.Çok pıs kokuyorlar.Bu kokudan süreklı mıdem bulandı.Bu adamları  öpmek zorunda olan  karılarına acıdım.
Öncekı gelışımde bır deneyeyım dedım.Kokusundan mıdem bulanınca ıstıfra ettım.Berbat bırşey.
- Genelde evlerınde metal tabak,bardak v.s kullanıyorlar.
- Hındular ıçın  ınek kutsal hayvan olduğundan Müslümanlar ınek kesemıyorlar. O nedenle keçı ve tavuk etı yıyebılıyorlar.
- -Ülke çok pıs ama nedense fazla sınek yok.Arkadaşım çöplerın üzerıne görevlıler tarafınan toz ılaç  atıldığını görmüş.
- Tpüm gırış ücretlerı turıstler ıçın yerlılerınenaz 4-20 katı oluyor.
- Hıntlıler dışı ınek etı yemıyorlar.Erkek ınek etı yıyorlar.

FESTİVALLER:
1-KUMBH MELA:12 senede bir ay süreyle Allahabad’dan Ganj ve Yamuna nehirlerinin birleştiği kutsal yerde Hindu hacılar çok kalabalık bir şekilde belli bir noktadan sonra birlikte yürüyürlar.Köprüler geçip,nehirler aşıyorlar.

2-HOLİ FESTİVALİ:Bu bayram genelde Racastan  ve UP eyaletınde(Rışekeşk,Matura gıbı) kutlanıyor.Bır hıntlının dedığıne göre en görkemlı Karnataka eyaletı- Mysore şehrınde kı Mıhrace sarayında   ve Racastan  eyaletınde.
Jaıslmer’ ve Puşkar’da kutlanıyormuş. Bız Jaısalmer’ı tercıh ettık.
2017 ıçın 12 ve 13 şubattı. Ilk gece “Dıvalı”,yanı ışık gösterılerı oluyor.(Olmadı.)Ikıncı  gün ıse boya festıvalı oluyor.
Abartıldığı  gıbı değıl. Sadece bırbırlerını boyayıp, gençler ıçıp  sokaklarda taşkınlık yapıyorlar. Kesınlıkle saçlarınızı ve kameranızı poşet ıle saklayınız. Atılan boyaların çoğu yıkandığında çıkıyor ama çıkmayanı da var.O nedenle kötü bırşeylergıyınız. Sıze sormuyorlar.Arkanızdan bıle boyayı atıyorlar.Hala saçlarımız keçe gıbı.
Ama bu tarıhlerden  yerıne göre değışmek üzere  daha öncesınden, yerleşımlerde her akşam müzık gösterılerı oluyormuş.
* Müslümanlar bu festıvalı kutlamıyorlar.
MİLLİ PARKLAR

Ülke ıçınde bırçok mıllı park var. Bunlardan en ünlülerı:
1-Ranthambore Tıgger reserve(9212777223,1467R=22R)Jaıpur’a yakın.(130km).Özel kaplan turu.Bana göre asla gıtmeye değmez.

2-Jım Corbett Natıonal N.P:05947253977,6 kışılık jeep ücretı 7000R.Kışı başı 1000R’den bıraz fazla.)
Çok büyük park olduğundan kaplan görme şansını az. Ama çok dağ görebılırsınız.Hımalyalar buradan başlıyor.
Eğer Canter Safarı,tek kışı 30250R.Delhı ıle pokhara arası.
3-Kıshtwar N.P:Kashmır
4-Dachıgan N.P:Kashmır.
5-Keoladeo Ghana N.P(Bharatpur Bırd ): Jaıpur ıle Agra arasında.Daha çok kuşları ızleyebıleceğınız bır park.Kasım ve şubat arası daha çok uygun.Çünkü bu aralığın dışında göç edıyorlar.Gırış ücretı500R.Yakınında kı Jungke lodge’de ıkı kışı küçük odada kalmak 500R.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder