6 Mayıs 2009 Çarşamba

6- LİBYA / KUZEY AFRİKA

 Gezi Tarihi: 02 Temmuz 2009 Perşembe

LİBYA: Bu ülke, turist istemiyor ama cebren ve hile ile girdim. 


Mısır’da Libya vizesini almak için uğraştığımda birçok kişi ‘’Ne işin var Libya’da... Gidecek başka bir yer bulamadın mı? ‘’dediler. Libya’nın ne kadar ilkel olduğunu anlattılar bana.
Ama benim, böyle turistin az olduğu, doğanın ve geleneklerin bozulmadığı yerleri daha çok sevdiğimi, görmek istediğimi bilmiyorlardı ki...
Evet, inat ettim. Zorla Libya’ya gittim ve iyiki gitmişim.
Gelenekler katı. Diğer Kuzey Afrika ülkelerine göre Müslümanlığın en katı yaşandığı yer. Hele yalnız gezen bir müslüman bayan turist için hiç kolay değil ama o tertemiz denizinde yüzmek, çölünde yalınayak yürümek için bile gidilir bu ülkeye…


Sevgili gezginler,yaptığım Orta doğu ve Kuzey Afrika gezimin  6.    durağı  Libya     hakkında bilgiler aşağıdadır.



ÜLKEYE GİRİŞ



Eğer Mısır’dan Libya’ya geçiyorsanız;


                             Otobs.(135 P ), Dolmuş(150 P)
Mısır – İskenderiye ======================è Libya – Bingazi
                                  10 -12 saat

İskenderiye’nin faklı yerlerinden, farklı saatlerde Bingazi’ye giden çok araç bulabiliyorsunuz.
Bazı otobüsler direkt Bingazi’ye bazıları ise sınıra kadar farklı günlerde gidiyor. Ama ücretleri aynı.
Ama İskenderiye’de tren garına yakın yerden hergün Libya’ya giden dolmuşları çok sık bulabilirsiniz



LİBYA GENEL



VİZE

Libya vizesini kesinlikle Türkiye’den almaya çalışınız.
 Çünkü önce Kahire – Libya Konsolosluğuna turistik vize için başvurdum.  Benden istedikleri, Kahire – Türk konsolosluğundan aldığım mektubu ve gerekli evrakları teslim ettim.
Tüm bu evrakları Libya’daki elçiliğe göndereceklerini,10 gün sonra olumlu veya olumsuz cevap geleceğini söylediler. Bu arada bana Libya’daki turizm acentelerin adreslerini içeren listeyi verip, onlardan birisi ile iletişim kurduğumda bekleme süremin kısalacağını ve vizeyi daha rahat alabileceğimi söylediler.
Ben de zaten Mısır’ın kuzeyini gezeceğim için bu acentelere önce yazma gereği duymadım.10 gün içinde ve daha sonraki günlerde vizem bir türlü gelmeyince bu acentelere mail gönderdim ama cevap alamadım.
En nihayet tüm uğraşmalarıma rağmen Libya Konsolosluğu,  25 gün sonra, nedenini bile açıklama gereği duymadan olumsuz yanıt verdi.
 Ama benimde ne denli inatçı olduğumu onlar bilmiyordu. Her ihtimale karşı İskenderiye’ye gittiğimde oradaki konsolosluktan transit vize için başvurmuştum. Bir hafta içinde geldi.
Bu arada ilk kez yurt dışında bir Türk konsolosluğundan yardım aldığımı söylemek istiyorum. Buradan İskenderiye -Türk Konsolosluğuna teşekkürlerimi iletiyorum. Çünkü yurt dışındaki birçok Türk Konsolosluklarının böyle yardımlarına hiç alışkın değildim.

Transit vize: Verildiği tarihten itibaren 1 ay içinde 10 gün kullanılabiliyor. Vize ücreti 75 Mısır poundu. Bir hafta içinde geliyor. Yalnız vize alınırken, elçiliğin anlaştığı yeminli tercümanın tercüme ettiği pasaportun arapça tercümesini istiyorlar. Daha sonra Türk konsolosluğuna imzalatıyorsunuz. Bu işlemi Kahire’de veya iskenderiye’de de yaptırabiliyorsunuz, değişmiyor.

Not: Aslında Libya vizesini, Mısır veya başka bir ülkeden almak zorunda kalırsanız; en iyisi Libya’daki seyahat acentelerini arayıp, onlarla ilşki kurmak. Acenta, sizi bir gezi grubuna dâhil edip vizenizi alıp, gezi güzergâhını hazırlıyor. Vize alma süresi de kısalıyor. Ücreti de Libya’ya gittiğinde ödüyorsunuz.

Yine Libya’da sizin sorumluluğunuzu alabilecek bir tanıdığınızın olması vize almanızı kolaylaştırıyor.
Zaten, Libya’da gezerken hangi acente ile gezdiğini hep soruyorlar. Ayrıca çöle acentesiz gitmeniz zor oluyor.
Hatta direkt bir acenta ile yazışıp, sınırda bile vize alabilen olmuş. Acenta, gerekli evrakları sınıra göndermiş.
 Bu acentalardan Tropoli’de yaşayan Belçikalı tur oporötorü olan ve güvenebileceğiniz bayan:

1 - Chantal Van de Cruys
chantalvdc@hotmail.com
+218(0)925623075 - +32-494-995209

2 – info@fessano-w-tours-com
Djb81@gmail.com



DÖVİZ: 1$=1.26 Libya Dinar

MEVSİM: Yaz ayları çok sıcak olduğundan gezmek için en uygun aylar; Mart, Nisan ve Mayıs aylarıdır.

· Bingazi’de açık başlı bayan göremedim. Sadece gözleri görülen giysi ile denize giren bayanlar vardı. Ben de bir turist olarak ancak şort ile denize girebildim.

*  Tropopoli’de ise çok az açık başlı bayan vardı. Çalışanlar bile oldukça kapalı giysilerle iş yerinde çalışıyorlar.


·  Libya çok zengin bir ülke. Evleri güzel ve temiz. Ama diğer arap ülkeleri gibi her şeyi sokaklara attıklarından, sokaklar çok temiz değil.

·  Libya’nın her şehrinde çok fazla kuyumcu dükkânı var. Takılar aşırı abartılı ve kaba. Özellikle düğünlerde takılan buluzlara iliştirilen kolye benzeri takılar çok ilginç.


· Öyle alış veriş yaparken Mısırlılar gibi insana yapışmıyorlar. Gözleri tok ve gururlular.

· Libya’da genelde ayak işlerini kuzey Afrika’dan iş için gelen koyu renkli vadandaşlar yapıyor.

·  Libya’da ki Sahra Çölü, diğer kuzey Afrika ülkelerindeki Sahra çöllerinden çok daha güzel. O nedenle çöl gezinizi Libya da gerçekleştirebilirsiniz.


LİBYA’NIN GEZİLECEK YERLERİ


I- BİNGAZİ ( En az 2 gün gerekiyor.)


Not: Eğer İskenderiye’den Bingazi’ye özel araba ile gidiyorsanız, deniz kenarında ki APPOLİNA ve yakınındaki CENNERY harabelerini ziyaret edebilirsiniz.

KONAKLAMA

Bingazi’de ben site aracılığı ile Bekirler de kaldım. Bekir, İngiltere de mimarlık eğitimi almış, Libya’da ki yaşantıya uyum sağlamakta zorlanan çok beyefendi bir gençti. Bekir’i ve ailesini çok beğendim.
Ailesi Bekir’in planladığı çok büyük malikhane gibi bir evde yaşıyorlar. Sanırım 10 kardeştiler. Hemen hemen hepsi Libya veya ülke dışında yüksek tahsil yapmışlardı.
Benim gittiğim gün Bekir’in kızkardeşini istemeye geldiler. Tabii sadece bayanlar. Hepsi birbirinden şıktılar. İkram edilenler ise inanılmaz lezzetliydi ve boldu.
Misafir odaları tek sıra halinde, duvar boyunca 30 kişiyi alacak şekilde koltukla çevriliydi.
Ben yorgun olduğumdan biraz uyudum. Bu arada Bekir beni bahçe de beklemiş. Çok mahçup oldum. Sonra bir arkadaşı ile şehri gezmeye gittik.


Bingazi’nin çarşısını, sahilini, Türk Kışlasını (Atatürk’ün kullandığı ) gezebilirsiniz.

Ben ertesi gün Bekir, bir arkadaşı, arkadaşının kız kardeşi, eşi ve çocuklarıyla plajda yüzmeye gittik. Harika bir gündü. Plajda ağaç dallarından yapılma barakalar vardı.
      Aslında her şey çok ilkel sayılabilir. Başkaları beğenmeyebilir ama ben bozulmamış yerleri çok seviyorum.
Bayanlar genellikle yüzmüyor. Yüzenler ise elbise veya mayonun altına şort giyerek denize giriyorlar. Yeme içme çok bol. Bizdeki gibi mangallar yanmıştı.
Bizde barakanın içinde piknik yaptık. Plajda tek yabancı bendim. Birlikte olduğum İngilizce öğretmeni bayan arkadaş, benimde şortla girmemin daha uygun olacağını söyledi.
Yine diğer arap ülkelerinde olduğu gibi müslüman olupta kapalı olmadığıma ve namaz kılmadığıma bir anlam veremediler. Çünkü onlar için, müslüman olmanın temel ölçüsü bunlar.

       

            
                      Otobüs(10 D )

Bingazi ============èTropoli


Sabah akşam taksi – dolmuş da var. Ben akşam 7 otobüsü ile gidip, sabah 9 gibi Tropoli’de oldum.

      

                                           Bingazi şehir içi


       Türk Kışlası

             
Kuyumcu

                                             
Plaj kabinleri



                  

Bayıldım bu güzele                Benim paşa oğlum Bekir ile

 

II - TROPOLİ  (TRABLUSGARP ) (En az 2 gün gerekiyor.)

KONAKLAMA

1 - Youth Hostel

Wadi Street
Green sugaere’e yakın
Dorm, kişi başı 10 dinar


2- Medan Elssaa Tourist Hotel

0914768655 – 0925215661 – 0925661326
Müzeye çok yakın, merkezi ve çok temiz.
Kahvaltı dahil tek kişilik oda 15 D.



TROPOLİ’NİN GEZİLECEK YERLERİ

Not: En iyisi 1. gün müzeyi ziyaret edip Lipis Manga’ya gidip geri dönerek artan zamanda şehrin gezilecek yerlerini görmek.
2. gün yine sabahtan Senbratha’ya gidip geri dönüp şehri gezmeye devam etmek.

         1 – ŞEHİR İÇİ
MÜZE
Saat 9 – 13arası  açık.giriş ücreti 8 D.Çok güzel.Harika mozaikler var.

TURGUT REİS KÜLLİYESİ
GÜRCÜ CAMİİ
KARAMANLI CAMİİ
ZAFER TAKI
ÇARŞI (ESKİ TÜRK ÇARŞISI )
SAAT KULESİ
ALZERİA SQARE’DE ESKİDEN KİLİSE OLAN CAMİİ

TROPOLİ’DEN BİR ANI

Sokakta gezerken, balkondan beni gören kızlar evlerine davet ettiler. Zaten benim de istediğim buydu.
Daha önce yazdığım gibi gittiğim ülkenin insanlarını yakından tanımak bana çok keyif verir.

Bütün gün evin içinde zaman öldüren bu kardeşlerin tüm baskılara rağmen, yaşama bakış açıları beni şaşırttı.Öylesine umutları vardı ki… Fotoğraflarını çekmek istediğimde verdikleri pozların en uygunlarını aşağıya ekledim.


           2 - LİPİS MANGA
 (Yarım gün )

Tropoli’ye120 km uzaklıktadır.
Aslında Lipis Manga,  Bingazi’den Tropoli’ye giderken yol üzerinde, ama Tripoli’den gitmek te çok rahat.
Tropoli’den Lipis Manga’ya ( 120 Km ) doldukça giden taksi dolmuşlar var.(3 D )
Lipis Manga şehir merkezinden de harabelere taksi ( 25 Kuruş )var.
Harabelerin içinde tiyatro ve müze de var. Giriş ücreti 8 D. Harabeler saat 18’ de kapanıyor. Müzesi ise 9 – 12 ve 14’ ten sonra açık oluyor.( 12 – 14 arası öğle tatili )
Ayrıca şehir merkezine biraz uzak diğer bir tiyatro daha var.

.
3 - SENBRATHA ( Yarım gün )

Tropoli’ye 70 km uzaklıktadır.
Çok rahat Tropoli’den her an araç (1.75 D )bulabiliyorsunuz. Harabelere giden yol ayrımında inmelisiniz. Oradan taksi veya geçen araçlara binmelisiniz. Zaten harabeler, merkezden 5 dakika uzaklıkta.
Phenician müzesi ve Romen müzesi var.
Burada deniz kıyısında ki hamam kalıntılarını da görmelisiniz.
Hele burada ki denizin temizliğini hiç unutamıyorum. Zor tuttum kendimi denize atmamak için.
Not: Aslında Senbratha, Tropoli – Tunus yolu üzerinde. Ama Senbratha’dan ancak Tunus sınırına kadar taksi var. O nedenle Tropoli’ye geri dönüp Tunus’a her an doldukça giden dolmuş bulabiliyorsun.( 40D)
     
                                          



      
                          Tropoli sokaklarından manzaralar



Zafer takı





Gürcü Camii

    
Çarşı görüntüleri



    
Bakırcılar çarşısı



Balıkçılar çarşısı

Şehir içi manzaralar

 
Alzeria Suquare meydanı ve camii





                 
                                           Mozaikler
 
Taş fosiller

Tropoli Müzesinden görüntüler 




             
Hayallerinizin gerçekleşmesi dileği ile


               
Geleneksel Arap evleri

                                Turgut Reis Külliyesi              


                   
Karamanlı Camii

          


 
Lipis Manga Harabeleri


             
                                            Bes Tapınağı


  Surtaba Harabeleri    III - GIDAMIŞ( ÇÖL ) (En az 2 – 3 gün gerekiyor.)


Eğer turla gidiyorsan Tropoli - Gaser Al Hay – Nalut – Ghadamış’ı görüyorsun. Kendi imkânınla gidiyorsan;


             Otobs. ( 10 D )
Tropoli ================è Gıdamış (Sabah Gıdamış’ta oluyorsunuz.)
              Saat 18’de


Sabah 9’da da Gıdamış’a giden otobüs var.

KONAKLAMA
Şehir içinde çok rahat otel bulabiliyorsunuz.

1 - MÜZE: Giriş ücreti 6 D.

2 - ESKİ ŞEHİR: Çok ilginç. Ben gittiğimde içeride onarım olduğu için giriş ücretsizdi.
Burası oldukça büyük olduğundan ya rehberle gezmelisiniz ya da nereleri gezmeniz gerektiğini önceden öğrenmelisiniz. Sokaklar dolambaç gibi. Siz de kaybolarak çok keyifli zaman geçirebilirsiniz.
İçinde özel düzenlenmiş kırmızı işlemeli evleri görmelisiniz.
3 - ÇÖLDE GÜNEŞİN BATIMINI İZLEMEK: Eğer tura katılmadan geldiyseniz; otellerden veya turizm acentelerinden akşam saatlerinde sahra çölünde güneş batımını izlemek için jipler gidiyor. Bunların birisi ile anlaşabilirsiniz.
Bu turda önce kale ve mezarları ziyaret ettikten sonra uçsuz bucaksız Sahra Çölüne varılıyor. Gerçekten çok etkileyici, güneşin batışı ise çok daha büyüleyici.

NOT: Aslında zamanınız ve paranız varsa çöle,  Tropoli’den tura katılarak Gıdamış’tan da daha güneye  (750 km daha aşağıya doğru )çölün en güzel olduğu kısımlara gitmeye çalışınız. Çölde açıkta yatıp, çöl insanı gibi yaşıyorsunuz. Tuvareklerin yaşantısını daha yakından görme şansınız da olabiliyor. Yine bu turda Jabal Akakos mağarasını da görebilirsiniz.

Ben, Libya vizesini uzun sürede alabildiğim için çok sıcaklara kaldığımdan ve transit vize ile güneydeki çöle gitmem zorlaştığından buraya gidemedim. İçimde çok kaldı.

·  Özellikle Gıdamış’ta zenci denecek kadar koyu renkli insanlar var. Bayanlar hep evde oldukları için oldukça kilolular. Burada ki beyler ise çok yakışıklı diyebilirim.

·    Burası çok sıcak olduğu için ancak akşama doğru dükkânlar açılıyor ve insanlar dışarı çıkıyor.


GIDAMIŞ’TAN BİR DÜĞÜN ANISI

                                      

                                      
Bu küçük kız, sadece 7 yaşında ama yüzü açık fotoğraf çektirme özgürlüğü yok. Ata'mıza minnet duymayanlara...
 
 Otelime dönerken müzik sesleri gelen çok büyük bir çadır gördüm. Hemen çadıra daldım ve içi sadece bayanlarla dolu olan, yaşantımın en renkli düğün evi ile karşılaştım.
Bayanlar düğün çadırına kadar neredeyse tek gözleri görünecek şekilde
Beyaz bir çarşafa sarılı, olarak geliyorlar. İçeriye girdiklerinde çarşaflarını çıkardıklarında, hepsi allı pullu giysiler giymiş. Aşırı makyajlı ve neleri varsa takıp takıştırmış olarak ortaya çıkıyorlar.
Özellikle kız çocukları, katkat rengârenk giydirilmiş ve saçlarının örgülerinden yine rengârenk yün iplerden yapılmış süsler sarkıyor. Çadırın dışının yakınından bile erkekler geçemiyor. Kurallar katı.
Çadırın içinde kenarda bir sıra inanılmaz güzel geleneksel giysiler giymiş, takılar takmış genç bayanlar oturuyorlardı. Ortada ise oldukça kilolu hanımlar çevrelenmiş tef çalıyorlar, onların da ortaların da da özellikle kız çocukları yüzleri kapatılmış, oldukları yerde yavaş yavaş müziğin ritmine göre ellerini korkuluk gibi açıp dönerek oynuyorlardı. İkram olarak çok şık bir kutunun içinde çeşitli tatlı kurabiyeler ve meyve suyu veriyorlar.
Bunların fotoğrafını çekmek istediğimde ise asla izin vermediler. Binbir rica ile sadece 7 yaşındaki kız çocuğunun fotoğrafını, yüzünü kapatmak koşulu ile çekebildim. Atam, tekrar teşekkürler.
Ertesi gün düğün çadırına uğradığımda düğün yemeğine katıldım. Düğün evi çok odalı tek katlı geleneksel evdi. Odalarda genelde üç tarafı sünger yataklar dizili. Bayanlar buralarda sıralı oturuyorlar. Gece olunca da yatılıyor. Yemek hazırlığına ben de yardım ettim. Pilavüstü bolca et, salata, turşu, meyve suyu vardı. Yemekler çok lezzetliydi.
Düğün evinde çok farklı bayanlarla tanıştım. Ailesinin tüm fertlerinin yüksek tahsil yapmış öğretmen bayanla, Libya hakkında uzun uzun sohbet ettik. Tüm bayanların ortak özelliği,  yaşamlarının tamamen islami kurallara göre olmasıydı.
Yine Gıdamış’dan gece 9 otobüsü ile Tripoli’ye geri dönebilirsiniz.




 



 
Muhteşem Sahra çölü







      



  

         

         

 

 



 

 


 


           



 
Eski Şehirden görüntüler




 
Gıdamış Müzesinden



 
Geleneksel kıyafeti ile Tuarek


Yeni Gıdamış
Artık Libya’yı gezdiğimize göre Tunus’a geçebiliriz.

                            Dolmuş (40 D)

Libya – Tropoli ===========è Tunus – Herhangi bir şehri
                            

Doldukça giden dolmuşları hemen hemen her zaman bulabiliyorsunuz.


Tunus gezi yazılarında buluşmak üzere



Sevgiyle...               Bezem…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder