17 Şubat 2011 Perşembe

5-PARAGUAY

PARAGUAY
ASUNCİON(Başkent)
Bu ülkeye girer girmez fakirlik ve çevrenin çöplerle dolu olması dikkatimi çekti.Başkentte  bile fazla fazla görülecek bir yer yok.ben bir gece kalmayı planladım ama sıkıldım.Akşama doğru yola çıktım.Ama oldukça yeşil bir kent.
PARA
1 Dolar=4.5 Guarani
YEMEK
-Mate:mate otunun  su ile karışimindan oluşanParaguaylıların ulusal içecekleri.Bunlar   mateyi soğuk su ile içiyorlar.Ve daha çok içiyorlar.herkesin elinde termos.Bazı termosların deri, v.s ‘den kılıfları çok şık.Yan tarafta bardaklarını koydukları yer var.
-Tereke: Çok çeşitli nane gibi otları, çiçek , köklerini büyük tahta havanda ezip termosta ki suyun içine koyuyorlar. Yine mateye benzer otun üzerine bu sudan koyup koyup içiyorlar.Denedim.Güzel kokuyor.
-Cika: Simite benziyor.
Görülecek yerler, Paraguay nehiri kenarında tarihi merkezde toplanmış.ben gittiğimde resmi bayramları olduğundan her yer kapalıydı.Bazı yerlere giremedik.TurismoRoga(Turizm ofis) da merkezde.
Puertı,Palacio de Gobierno, Cabildo, Panteon de los Hgroes katedral ve nehir kenarı, tarihi birkaç ev.
ANI: Ben erken varınca hemen merkeze indim.Ev sahibim Eduarda gelinceye kadar kendi kendime gezmek istedim.nehir kenarında gecekondu mahallesi gördüm.İnsanları, çoluk çocuk dışarıdaydılar.Daha mahalleye inen merdivenlerden inerken beni gören kadınlar çok panik şekilde kendilerini saklayarak işaretle’’Gelme gelme,yukarı git ’’ dediler.Yanına giderek ‘’problem nedir?’’ dediğimde ‘’Fotoğraf makinanı çalarlar’’ diye işaretle çalışmaya çalıştılar.Kadınların bana yardım etmeye çalışması çok hoşuma gitti.Teşekkür ederek orada ki ailelerle sohbet ettim.Fotoğraflarını çektim.Diğer ailelerde aynı uyarıyı yapınca daha da aşağı inmedim.
Daha sonra Eduarda ve arkadaşı Carlos beni arabayla gezdiklerinde  bu mahalleye yeniden gitmek istediğimde ‘Çok tehlikeli olduğunu, bana eşlik edemeyeceklerini ‘ söylediler.Giriş ve çıkışında polisin beklediği bu mahalleye siz gitmeyiniz.
Asuncion→Del Este(Dur kalk gidilerek 6-7 saat, 50.000G=10 Dolar, en son gece 12’de otobüs var.)
DEL ESTE(Paraguay’ın kaçakçılık şehri)
Şehir merkezi, elektronik araçlar ve her şeyin satıldığı dükkanlarla dolu. Hem orijinal değil hemde ucuz değil.Burada  Araplar(özellikle Lübnanlı)  ve Uzakdoğulu(Çin, Tayvan, v.b ) tüccarlar var.Türk de varmış amaben görmedim.
Del este→Foz Iguaco, Del Este→Puerto Iguacu(6:30-21 arasıüçü arasında devamlı otobüs var. 40 dakika.2 Dolar.)
IGUAZU ŞELALESİ
Yerli dilde ‘Büyüksu’ anlamına geliyor.Şelalenin %70’i Arjantin tarafında, %30’u Brezilya tarafındadır.
Dünyada ki şelaleler:
-Niegara şelalesi: Amerika- kanada arasında.Debisi en yüksek.
-Angel Falls: Venezualla2da.En yüksekten akan şelale.
-Iguazuşelalesi: Dünyanın en geniş ve en büyük doğal şelalesi.Unesco’nun tarih mirası listesinde.
Brezilya, Arjantin,Paraguay’ın keşiştiği noktada 275 farklı şelalenin 40-80 metre yükseklikten ‘Rio Iguaçu’ nehrine akmasıyla oluşmuş 2.7 km genişliğinde ki şelale.Yazın şelale,saniye’de 60.000 ton su akıtıyor.
Şelalenin döküldüğü Parana nehri aynı zamanda Brezilya-Arjantin sınırı üzerinde Iguaçu çağlayanları vardır.
1-Puerto Iguazu: şelalenin Arjantin tarafındabulunan şehir.
Kalma: Cotanial Residance (Otobüs terminaline  çok yakın)
Puerto Iguazu terminali→Şelale(gidiş dönüş 15P=8 Dolar, 20 dak.)Çok sık otobüs var.tek gidiş alıpdönüşte başka firmayla gelebilirsiniz.
Şelale giriş ücreti 100P=25 Dolar.Ama sadece peso kabul ediyorlar.
Arjantin tarafından şelaleyi görmek için 3
 Ayrı plartform var.Bunların ilk ikisine hemen girişten yürüyerek ulaşabikirsiniz.Bot turu da  bu platformda.110P=27 dolar.(Dolar da verebiliyorsunuz.)15 dakika ancak sürüyor.sadece şelalenin altında sizi ıslatıyorlar.Asla değmez.
Diğer platforma yine girişten biraz ilerleyince ücretsiz trene ulaşıyorsunuz.Ayrıca suyun durumuna göre ‘da Martin Adası’na ücretsiz bot var.
Arjantin tarafını 1 gün bile ayırabilirsiniz.Gezilecek yerleri daha uzun.Ve daha çok yer görebiliyorsunuz.En az 4-5 saat sürüyor.
*Fiyat2 kat olan 220P.Ayrı bir bot turunda da ayrıca esmer dağ kırlangıçlarının yuvalarınıda görebiliyorsunuz. Ama bu tur yapılmıyordu.
Ben bu şelalelerde rengarenk kelebeklere bayıldım.İsanın içi mutlulukla douyor.Yine uzun burunlu karınca yiyen hayvanlarını da görünüz.
Yine bu tarafta orman içinde yürüyüşler yapıp cafelerde keyf yapabilirsiniz.
*Puerto Iguazu→Salta(Otobüs çok oluyormuş.)Veya Puerto Iguazu→Resistancia →Salta
Puerto Iguazu term(Şelalenın Arjantin tarafında ki şehri)→Foz de Iguazu term.(şelalenin Brezilya tarafında ki şehri.)20 dakika.
BREZİLYA-FOZ DE IGUAZU
Foz  de Iguazu(şelalenin Brezilya tarafında ki şehri.)
Tek gidiş 7P.saat 19:30’da kapanıyor.
Cruiero del Norte firması brezilya sınırında biletinizi elinize verip arkadan gelen diğer otobüsü beklemenizi(En az 45 daikika bekliyorsunuz.) söylüyorlar.oysa gümrük işlemleri ancak 5 dakika sürüyor.Ya başka firmayla geliniz.Veya gümrüğe kadar gelmeyi anlaşınız.
Önemli:Brezilya sınırında’’ Brezilya’ da nereye gideceksiniz ?’’ diye soruyorlar.Benim sıtma aşı kağıdım olmadığından belki problem olur diye sadece ‘’ Foz şelalesini görüp, geri Arjantin’e geleceğim’’ dedim ama sonra şüphelendim.Haklıymışım.Sao paulo’ya gidecekseniz ayrıca mühürlü başka bir evrak daha veriyorlar.
Gümrüktekiler çok da sıcak davrandılar. Sarı humma karnemi bile istemeden ben gösterdim.
Foz de Iguazu term→şelale(Belediye otobüsü, 20 dakika, gidiş dönüş 45R)
ANI: Bu terminale giderken 2.5 milyon TL ücret istiyorlar.böyle saçma uygulamalara gıcık oluyorum.Çıkıştan kaçarken bekci polis çağıracağını söyledi.’Çağırın’dedim.Bu arada şelale otobüsü geldi.hatta ben önden binerken  şöför, biletimin olduğunu düşünerek arka kapıdan bindirdi.Ücretsiz gitmiş oldum böylece.
Brezilya tarafından şelaleyigezmek için en az 1-3 saat yeterli.
Yine ana 3 platform var burada.İlk platforma burada hemen  girişte ücretsiz otobüsle gidiyorsunuz.sonra yürüyerek gezebiliyorsunuz. Ama bu taraftan şelale daha güzel görünüyor. Manzara muhteşem. Zaten buradan Arjantin tarafında ki platformda yürüyenleri v.s görebiliyorsunuz. Bu taraf şık.
Bence her iki taraf da harika.İki taraf da görülmeli.
Şelale giriş ücreti 37.70 R=22.83 Dolar.Burada ki bot turu 140R= 85 Dolar.Kendi başınıza yürüyerek inemiyorsunuz.vagon arabalara binip önce biletinizi alıp) önce uyduruk bir safari(orman içi )yapıpbotun olduğu yere ulaşılıyor.
*İlle de bot turu yapacaksanız Arjantin tarafı daha iyi.
*Burada en sonda şelalenin dibinde yemek yiyebileceğiniz açık büfe çok güzel restoranlar var.
ANI: Şelaleden dönüşte şehri gezdim. Zengin, bakımlı ve yeşil bir şehir.Birkaç Lüblanlı tüccara  burada da rastladım.Ev sahibim Arthur’un annesini bankasında beklerken biraz yürüyüp geleyim dedim.Hemen Türk bayrağını gördüm.(Urban terminaline yakın.kesinlikle Türk kokusu alıyorum.)Hataylı lokanta sahibi Ahmet bey, tokolmama rağmen bana Türk yemeklerinden ikramda bulundu.En güzeli çay demledi.Ülkemin insanına rastlamak beni çok mutluetti.
Foz de Iguazu →Rio(12 ve 16:45’de olmak üzere otobüs var. 122Dolar=203R, Karnaval nedeniyle hem yer yoktu.Hem de ucaklar çok pahallıydı.Yaklaşık 20 saat, birkaçfirma var.)
Rio’da görüşmek üzere

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder