7 Şubat 2011 Pazartesi

6-GUETELAMA

GUATEMALA
Renklerin dansı ülkesi.Her rengin en cırtlak tonunu her yerde görebiliyorsunuz.
 15 milyon nüfusu var.gezmek için en az bir hafta gerekli.
GUATEMALA TARİHİ
Maya kültürünün en çok yaşandığı ülke.
Maya medeniyeti sürerken ,İspanyol istilası başlayınca sıkıntılarda başlamış.Daha sonra  Belize, Belize –Guatemala arası yol yapma vaadi ile İngilizlere verilmiş.Daha sonra yol yapılmamış.
Amerika da işin içine girince ülkede ekonomik  ve yaşam  farklılıkları nedeniyle 36 yıl süren iç savaş başlamış.CIA, birçok devrimciyi öldürmüş.
1996’da iç savaş bitmiş.ama binlerce ölü, kaybolmuş insan Ve fakirlik kalmış.Fakirlik hala var.özellikle kırsal alanda insanlar çok zor durumda.Zenginlerde çok zengin.
Bu farklı yaşamlar nedeni ile ülkede huzursuzluk hala devam ediyor.Ekonomik açıdan insanlar arasında çok fark var.
Kırsal alanda çoğu genç eğitim alamıyorlar ve genç yaşta evleniyorlar.Meksikalılara göre daha mutasıplar.Sadece Antigua’da öpüşen çiftler gördüm.
YAŞAM
Guatemalalıların%70’i yerli.anayasal haklarını almak için çok mücadele etmişler.
1996’da ABD, hükümetten yardımını kesince iç savaş bitmiş  ama problemler bitmemiş.
Batılı şirket ve yerli işbirlikçilere karşı çok mücadele verilmiş.Çok kan dökülmüş.
Batı’da Rio Dulce, Anquin vs de sıcak   için insanlar çizgili-renkli eteklerin üzerine renkli küpürlü buluzlar giyiyorlar.bazılarının yaka ve kolları işlemeli.İçlerine askılı buluz giyiyorlar.Güzel görüntü yok.
Doğuya yaklaştıkça Antigua, Panajahel soğuk olduğundan buluzların her yeri işlemeli olduğundan kalın.Ama daha güzedl bir görüntü var.
Her yerde banka, sokaklar, resmi daireler, v.s de silahlı korumalar var.
Genelde kırsal alandakilerin ön dişlerinin sadece çevresi altın veya metal ile çevrelenmiş.bir kızın çerçeveli dişlerinin yanında ön dişlerine altın yıldızlar yapıştırılmıştı.
Guatemalılar, Meksikalılar gibi çok yardımsever değiller.Hele özel arabalarına kesinlikle almak istemiyorlar.Yılbaşının ertesi günü yolda kaldım.Bir aile çok ricalarıma karşın düşündüler ve yine de almadılar.Hele turistik köylüler iyice arsız.herşey için en az 5Q istiyorlar.
Bu ülkede insanlar yaşamında mutlu değiller.
VİZE
CA-4: Guatemala, Honduras, El Salvador ve Nikaragua için ortak olarak kullandıkları bir nevi schengen vizesi.Bu ülkelerden herhangi birine girdiğinizde pasaportunuza vurulan damga, 4 ülkeden çıkana kadar geçerli.
DİL: İspanyolca
DİN:
Maximon tanrı: Guatemalılar, Maya medeniyeti ile Hristiyanlığı birleştirip yeni bir din yapmışlar.Tanrı Maximo,kovboy şapkalı, şallı, kravatlı, ağzından sigara düşmeyen tahta heykelle betimlenmiş.İnsanlara şifa verdiğine inanılıyor.
Maximo, heryıl  farklı bir evde yaşadığına inanılıyor.bu evde bu tanrıya sunulan içki ve sigaralarla dolu.şaman ve ayin yapanlar bir arada görüyorsunuz.odanın içi renkli kağıtlarla süslenmiş.Giriş ve fotoğraf çektirmek için ücret istiyorlar.Kısaca işi soytarılığa çeviçrmişler.
PARA: 1 Dolar= 790 Quetzales
Guatemala, meksika2ya göre daha ucuz.
İKLİM
Mayıs-ekim arası yağışlı mevsim.
Kasım –nisan arası ise yağışsız mevsim.Sıcaklık hep aynı.
ULAŞIM:şehir içi ve şehirler arası otobüslerin çoğu eski Amerika’da ki ‘School Bus’ lar.Tıkış tepiş gidiliyor.Buna rağmen hızları iyi.
Ayrıca turistik her yere ‘Shutle bus’buluyorsunuz.Fiyatları ise üç kat daha fazla.Ama normal otobüs fiyatları uygun ama 5 daika sonra kalkacak otobüs bir saat sonra kalkıyor.
FLORES
Bir gece yeterli.
Peten İtza gölüne girmiş bir yarım ada.çok sakin.Adanın etrafını bir saatte turlayabilirsiniz.Gölde tekne turu yapabilirsiniz.
Kalma: Los Amigos Hostel(Calle central): Domotory –kişi başı 35Q.Çok sevimli.sırt çantalılar için herşey düşünülmüş. Çok hareketli.yemek de satılıyor.
İçinde banyo, tuvalet olan domotory ‘de kişi başı 45Q.
Başka domotorylerde var.Sanırım yer ulma sıkıntısı yok.
ANI: yabancı gençler o denli rahatlar ki  sanki kendi evlerindeymiş gibi davranıyorlar. Kendilerine çok güveniyorlar. Kendi gençliğimi düşündüm.ne baskılarla büyüdük.
TİKAL
Flores’e 62 km uzaklıkta. Biebucuk saat sürüyor.Tikal’e çok yakın olmayan köy var.Kalınıyor ama pahallı.En iyisi Flores’de kalmak.
Yalnız Tikal parkını hemen yanında çadır kuruluyor.
Flores’den Tikal’a ilk servis 4:30’da başlıyor.her saat başı var.Dönüşde 12’de başlıyor.
Biletinizi bir acentedan veya otelden alabilirsiniz. Fiyatlar heryerde aynı.En iyisi kaldığınız otelden almak .Çünkü sizi uyandırıyorlar.Siz de otelin önüne çıkıyorsunuz.
Gidiş dönüş 60Q.tek gidiş 50Q.Genelde rehber eşliğinde gezilip grup ile geri dönülüyor.Ben tek gezdim.
Ören yerine giriş 150Q.
Tikal: 576  kilometrekare alana yayılmış.eserlerin çok az bir kısmı toprak altından çıkarabilinmiş.
Tarihi İ:Ö 700 yıllarda başlıyor.ama eserlerin çoğu son dönemlere ait.mayaların klasik döneminde (peten ve carocollontlarının bdenetimi dönemi.) ki eserler.daha çok İ:S 7.yy’da yaşayan Çukulate lordu zamanında yapılmış. !200’lü yıllarda öanmini yitirmiş.İspanyollar geldiğinde zaten orman, eserleri yutmuşmuş.
Tikal ormanı içinde en az 10 km yürümeniz gerekiyor.Girişde 20Q’ya harita alırsanız çok rahat kendi kendinize gezebilirsiniz.
Ben çok beğenmedim. Hepsi birbirine benzeyen taş pramitler.bir bagan, ankor gibi etkileyici değil ama Guatelama’ya gelmişken kesin görülmesi gereken yerlerden.
Ormanda birçok hayvan var amaben farklı 2-3 hayvan gördüm.maymu görenlerde olmuş.
Sabah güneşi izlemek için sanırım ören yerinin girişinde ki otelde kalınıp extra para verilip güneş doğmadan önce rehberle giriliyor. Çünkü ören yeri sabah 6’da açılıyor.Biz 7 gibi girdik.sanırım hayvanlar , insanları görünce kaçtılar.
Ben eserleri şu sırayla gezdim.
Kompleks Q, kompleks R, komplex P(sağdan içeri gir.geç.Geri dön.).Kompleks O, temple 4(64 metre yüksekliği ile en yüksek tapınak.Güneşin doğuşu buradan izleniyor),  kompleks N, Palcio de las Ventanas, mundo perdido(bana göre en güzeli.), plaza de los 7 temples, temple 5(Dik merdivenli güzel bir pramid.) ve
Gran plaza içinde
Temple1: kral moon için yapılmış.44 metre.karşısında
Temple2: Macorones.38 metre.
Acropolis central: Büyük rahibe ait tapınak.
Plaza deste:  temple1’in arkasında.
Groop G, temple6 ve çıkış.
Flores-santa Elena terminal→Rio Dulce(2.sınıf, 60Q,13:30’da, 4 saat.)
RİO DULCE
Bir gece kalmak yeterli.
1-         Castillo de san Felipe: Kasabanın merkezinden 3Q’ya 10 dakikada gidiliyor. Giriş 20Q.bu kale tam gölün kenarında.manzarası harikulade.
2-         2- livingston: Rio Dulce nehrinin Karayib denizine açıldığı noktada kurulmuş.Halkının çoğu zenci.
3-         Buraya ‘Rio dulce’iskelesinden doldukça kalkan tekneler var.Aynı gün gidiş dönüş 200Q.tek yön 125Q.Birbuçuk saat sürüyor.
Tekne önce  gölü gezdiriyor.Sonra nehirden geçerek livingston’a ulaşıyor.Nehrin her iki yanı yemyeşil.manzara harika.çeşit çeşit kuşlar ağaçlara konmuşlar. Sanki ağaç çiçek açmış gibi bir görüntü vardı.
Tekne ara ara yolcu almak  ve bırakmak için koylara uğradı.
Yeşillikler içinde harika oteller kurulmuş.Zenginlerin tekneleri koylara gizlenmiş. Bu tur oldukça pahallı ama değer.  İzabel gölü çok büyük ve güzel.
Livingston bir kasaba.denizi çok pis olduğundan giremedim.
1.yol:Rio Dulce  →Languin (Aslında direk ‘Sunday cafe’nin önünden saat 13:302da otobüs varmış.sanırım turistlerden 120Q alıyorlarmış.
2.yol:   Rio Dulce→El estop (1 saat 20Q)→Longuin , Sadece sabah 102da Gölün üst tarafından  bir otobüs var.50Q.yol kısa ama kötü.
3.yol: Rio Dulce→El rancho (Guatelema otobüsü)→languin .Gölün alt tarafından.Yol uzun ama düzgün .

Ben El estar’a geçip orada otelde kaldım. Sabah erkenden aktarma yaparak ilerledim ama yine sabah 10’da kalkan otobüsü tozlu bir kasabada beklemek zorunda kaldım.Aslında kalmadım.
Bir kamyonet geldi.birkaç aktarma ile ‘Cahobon’a vardım.oradan da ‘Lanquin’e gittim. dağ yolları berbattı ama manzara güzeldi.
LANQUİN: sadece yemyeşil dağların arasında bir kasaba. Mağaranın içinde nehirde yüzülüyormuş.
Languin→Semuc Champes (dolmuş, 9km anayol çok kötü, 10Q,yarım saat.)

SEMUE CHAMPES
Yemyeşil dağların arasında cennet gibi bir köy.çok seyrek evler  var.market sanırım bir tane.Kesinlikle yanınıza yiyecek götürünüz.
Evlerin etrafı tahta tarabadan çevrilmiş.Çok pisler.herşey ortada.Ama giyiçnmekten geri kalmıyorlar. Askılı giymeyi çok seviyorlar.
Buradaki köylüler artık çok arsızlaşmışlar.
Kalma:El partal hotel: hemen arabaların geçtiği köprüden geçtikten sonra . çok güzel bungolawlar var.Çatı katında mat 25Q.Dorm35Q(Nehir manzaralı harika.).Yemek fiyatları da uygun.
Hemen aşaıdaki nehir kenarında da çadır kurabiliyorsunuz. Nehirde de yüzebiliyorsunuz.Çok çok keyifli.
Hemen 3 dakika yürüyünce
1-National Park: Giriş 50Q.Harika manzaralı ve çok güzel.Nehir, ara ara harika göller oluşturmuş.Yüzmek doyumsuz.Kesinlikle buraya sabah gidip yanınıza piknik malzemeleri alıp tam gün keyf yapınız.yüzünüz.En üstte miradora çıkıp yukarıdan doyumsuz manzarayı seyrediniz.
ANI: Ben yılbaşını bu köyde geçirdim.Meksikalı öğretmen çift ile birlikte güzel bir yemekten sonra otel çalışanları ile Guatemala müzikleri ile  geç saatlere kadar dans ettik.Yabancı bir çift daha vardı.
Ertesi sabah 4:30’da kalktım ama local otobüs  zamanında gelmedi.Neyse yine şansıma biraz bekledikten sonra geldi.

NOT: Yılbaşı ve yılbaşı ertesi  her yer kapalıydı.Çok zor otobüs buldum.

Semuc Champes→Guatemala (Turist otobüsü, 7’de, 120Q.)
 *lokal otobüs ile: Semuc Champes →Langoin(10Q, ilk otobüs sabah 5’de.) →Coban→Guatemala
ANI:Bu gezide sihirli değnek değmişçesine şans benimleydi.

Guatemala→Antigua

Yalancı taksiciler size’otobüs yok’diyecekler.Çünkü kendileri Faiş fiyatla götürmek isteyeceklerdir.
Ben Zona7’den otobüse binerek 45 dakika’da 10Q’a gittim.Kesin bu otobüsğn geçtiği bir güzergah vardır.
ANTİGUA
Bir gece kalınması gerekir.1543 yılında kurulmuş.200 yıldan fazla kolanyal dönemde başkentlik yapmış.daha sonra başkent Guatemala City’e taşınmış.Bu şehir,  Meksika-San Cristobal’a çok
benziyor.yakınlar zaten.sadece burası daha hareketli.
Şehrin merkezi iki saatte geziliyor.haritada gösterilen merkeze uzak yerlere gitmeye gerek yok.hep aynı kiliseler.
Bu şehirde yaşayan çok yabancı var. Barlar, cafeler,işletiliyor.Gecesi çok hareketli.Barlar, diskolar tıklım tıklım.
Bu şehirde özellikle ‘Semana santa(Oruç döneminin sonu)’zamanı renkli gösteriler oluyor.Mart, nisan  ve mayıs ayı olarak değişiyor.Yollar renkli odun talaşı ile süsleniyor.
Burada Guatemalanın sosyeteleri oturuyor.
Antigua →Chimaltenango -Chimal(yarım saat, 5Q) →Enros (15Q) →Chicıcastenango(yarım saat, 5Q.)
En ros→Solola(2.5Q) →Panajahel(3Q)
Antigua→Guatemala City(1 saat,kalınmayabilinir de.)
Antigua→Panajahel(Turist dolmuşları, 8-10 Dolar.2.5 saat.)
CHİCİCASTENANGO
Önce buranın pazarına gittim.Çok renkli ve harika.Burada Azizmas kilisesinde Mayaların şaman dansını ve seromonisini izleyiniz. İki dini birleştirmişler.
Ama insanları çok arsızlaşmış.Fotoğraf çektiğinçizde veye yardımcı olduklarında hemen para istiyorlar.
PANAJAHEL
Bir gece yeterli.
Atıtlan gölünün hemen kenarında keyifli bir yerleşim.Buradan birçok tur satın alabilirsin.Gölün etrafında ki  Maya köylerine motorlu teknelerle gidiliyor.her bütçeye uygun hosteller var.
Panajahel→Guatemela (otobüs, 40Q,en son direk otobüs 15’de.)
*Buradan Meksika-San Cristobal’a turist dolmuşu 35 Dolar.

Sabah ilk kollektif bot 8 cıvarı.25Q.Hızlı bot ise 40Q.Ama ancak 8:40’da kalkt Atktim. itlan:ı.Bunlarda az. Planımda vardı ama büyük şehir olduğu için vaz geçtim.sla zaman mefhumu yok.
*Panajhel’den Maya kültürünün en yoğun yaşandığı 2 saat uzaklıktaki ‘Quetzaltanango’ya gidebilirsini
SANTİAGO ATİTLAN
Bu göl  kenarında ki kasaba bana çok sevimsiz geldi.merkezde Pazar vardı.Katedralde insanlar ağlıyarak İsa’nın heykeline dert yanıyorlardı.
Yine Amerikalı kız öğrenciler yeni bir kilise yapımında çalışıyorlardı.
Her yıl ayrı bir evde yaşadığına inanılan ‘Maksimo’ adlı tanrının yaşadığı  eve gittik.Tabii hemen giriş parası ayrıca çekilen fotoğraflardan para isteyince tepem attı.
San Pedro adasına gidip oradan Panajahel’e dönecektim. hemen kalkacak dedikleri botu bir saat bekledim.Kalkmayınca Panajahel’e geri döndüm.
Bugün şansım kötü.Bu cıvarda bir aile öldürülmüş.Yollar protesto eden insanlarla doluydu.Aktarma yaparak zar zor bulduğum bir dolmuş bulabildim.Daha sonra bindiğim otobüsün yolu kesildiği için bir saat beklemek zorunda kaldım.
Neyse tekrar şansım açıldı.Ev sahiplerim bulunduğum yerden beni aldılar.ertesi günü ise diğer ev sahibim Hans, beni Guatemala City’i iyice gezdirip El Salvador’a gönderdi.
GUATEMALA CİTY
Bir gece kalmak yeterli.
Her başkent gibi büyük binalarla donatılmış.Zona10 gibi bazı bölgeler çok modern.
Belediye otobüsü bulabiliyorsunuz.1Q.Ama ben 1 saat bekledikten sonra otobüs gelmeyince yürüdüm. Otobüsleri çok eski ama yeni işletmeye konan ‘Metrobüs’sistemi modern.Otobüslerin içinde silahlı iki polis şöförün yanında bekliyorlar.Şehirde fazla görülecek bir şey yok.
Zona1’de
1-Saray: Giriş40Q.Kaçmak çok kolay.Her 20 dakikada bir rehberle gezdiriyorlar.İçinde pek bir şey yok.Diktatörlerin oturduğu bu saray 68 yıllık.
2-Katedral:
Buraya çok yakın trafiğe kapalı uzun caddenin gecesi harika.
ANI: beni Guatemala City de gezdiren adamın karısı , onu birkaç erkekle aldattığı için ayrı yaşıyorlarmış.Kadın geri gelse sanırım kabul edecekti. Adam da kendisine bakacak zengin bir Avrupalı hanımın peşindeydi.Bizim onları anlamamız kültr farkından dolayı çok zor.

Guatemala →El Salvador-San Salvador
İnternetten Orta Amerika’nın 1.sınıf otobüsü tica otobüsüne baktım.17Dolar ve 3 saat sürdüğü yazıyordu.
Daha ucuz bulurum diye zona8’de local otobüslerin kalktığı alana geldiğimde fiyatın 16 Dolar ve 5 saat sürdüğünü öğrendim.Hemen hemen her saat otobüs var.
Böylece arsızlığımdan konforsuz bir otobüsle daha uzun süre yolculuk yapmak zorunda kaldım.

Sınırda birçok  para bozanlar vardı.Guatemala çıkış damgasını vurdeular ama El Salvador’a giriş damgasını vurmadılar.sadece kontrol ettiler.El Salvador'da görşmek üzere

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder