6 Şubat 2011 Pazar

5-BELİZE

BELİZE
Meksika’dan belize’ye geçmek:
Meksika-Chetumal terminalinden sabah ilk dolmuş 7’de kalkıyor.200P.Yolun her iki tarafı yemyeşil ve tek katlı evleri ile manzara çok güzeldi.
chetumal→Belize city(devamlı otobüs de var.daha ucuz.5 Dolar.)
Chetumal→sınır(yarım saat)→Belize City(3 saat)
*Sınırda ki Belize polisi 200peso giriş üğcreti  istedi.’benim özel pasaportum var’deyince hemen vazgeçtiler.Arkamdaki Avusturalyalı turistten  de isteyince o da vermedi.Siz de vermeyiniz.
Not: Chetumal’dan da san pedro ve Caye caulker adalarına da bot var.
Belize sınırını geçer geçmez  karşılıklı ‘Prencess’adlı Türk gazinosu var.Bir tane de Belize City’de bir tane de İgnacio’da var.
Başkenti Belmopan ama belize City daha hareketli
YAŞAM
Yaklaşık 320.000 nüfuslu  bu ülkede  insanlar, ‘Bugünü yaşa, yarın bir çaresi bulunur’mantığı ile yaşıyorlar.
Halkın %60-70’i Afrikalılardan oluşuyor.Gerisi yerli.
Aslında fakir bir ülke ama özellikle turlar aşırı pahallı. Jamaika’ya yakın bir kültür hakim.Aile yaşantısı fazla yok.Ticaret Çinlilerin elinde sayılır.Yerliler tembel.Hazırdan para kazanmak istiyorlar.
Belize’nin doğası aslında çok güzel.deniz, ırmaklar, mağaralar,. Dağlar harika.Ama halkı çok arsız ve ülke turistler için  çok pahallı.
Bu pahallı ülke için 5 gün yeterli.
.
BELİZE TARİHİ:
Ülkede Mayalar, İspanyollar, Guatemalılar ve İngilizler hüküm sürmüş.İngiliz sömürgesi olduğu dönemde ‘Britsh Hondurası’olan ülke 1954’de bağımsız olunca ‘Belize’olarak değişmiş.İngilizler belize ve Guetelema arasında yol yapma süsü vererek ülkenin kontrolünü ele almışlar. Bazı Guatemala haritasında Belize, Guatemala’nın 33.eyaleti olarak gösteriliyor.
Belize, Amerika’da ki son İngiliz kolonisidir.
ULAŞIM:
Otobüsleri ve tur arabaları çok kötü.Eski ve pis.Ama local ulaşım ucuz.
PARA
1 dolar= 2 belize doları.para bozdurmanıza gerek yok.dolar verince üstünü belize doları olarak veriyorlar.
İKLİM:
Şubat-mayıs arası yağmursuz.
Haziran-ocak arası yağmurlu.hava sıcaklıkları hep aynı.
DİL: resmi dil İngilizce.İspanyolca ve diğer yerel diller  de konuşuluyor.
DİN: Hiristiyanlık , Katolik, protestan, methodist v.s ayrı ayrı kiliseleri var.San İgnacio’da müslümanlarda var. ‘Bismillah’adlı marketler görüyorsunuz.

BELİZE CİTY
Belize City’yi  Caye Caulker dönüşü de gezebilirsiniz.
NOT:
1-Livingston’dan Belize’ye bot var.
2-Belize’den Hondu8ras’a iki ayrı yere bot var.

60.000 nüfuslu.
ANI: otobüs terminalinde dükkanları olan Bangladeşlilere çantamı bırakıp şehir turu attım.Pazar günü heryer kapalı olduğudan fazla tad alamadım.daha önce gidenlerin yazdıklarına göre her yer ıssız olduğundan fotoğraf çeker çekmez makinamı çantama koydum.Bulaşan olmadı ama birçok kişi dikkatli olmam konusunda uyardı.


Bu şehirde Jamaika gibi rastalı saclı, pejmürde kıyafetli insanlar çok.bütğün gün içip tam gün zaman öldürüyorlar.

*Belize City’de Belizeli, Pakistanlı ve Bangladeşli Müslümanların gittiği bir cammi de varmış.

Belize müzesi,başbakanlık sarayı, fort George  deniz feneri, yakınında ki Swing köprüsü ve kuşlar adası (Bu adaya giderken eski katedralin ve arkasında ki kültür evinin önünden araçlar kalkıyor.) v.b gezebilirsiniz.
Kalma: Birçok hostel var.
1-Belize city→Altunha Maya şehri(1 saat.Burada yeşil türbe tapınağını ve ana tapınağı görünüz.)
2-Belize city↔Caye caulker(50 dak.,2-2.5 saat araile boot var. Üç ayrı firma var.saatleri değişiyor.Gidiş dönüş 30 belize Doları.)
Bilet alırken gidiş dönüş almayınız. Dönerken planınıza göre dönüş bileti alabilirsiniz.
Not: Turislere çok pahallı bilet satıyorlar.Benim gidiş biletimi kontrol etmeyince  biletimi az bir farkla başka yolcuya satarak ben de onlara ufak bir kazık atmış oldum.

CAYE CUALKER ADASI
1-2 gün gerekli.
Aslında iki adadan oluşuyor. küçük , sevimli ve dinlenmek için ideal.Adalılarda tüm gün hamaklarda sallanıp duruyorlar.Ekenomisi tamamen turizme bağlı.Evleri direkler üzerinde , renkli tahtadan çok sevimliler.özellikle zenci kadınlar çok şişmanlar. Pahallı bir ada.Uygun fiyatlı Çinlilerin işlettikleri marketler de var.
Her iki adada da bisiklet veya küçük açık araba kiralayıp adayı turlayabilirsiniz. Ayrıca gece  dışarda çok taze balık ve istakoz pişiriyorlar.
San pedro adası ‘Blue Hole’ daha yakın.
Blue Hole: Bu çukur 100 metre derinliğinde 33 metre genişliğinde.Fransız kaşif kaptan Cousteu tarafından bulunmuş.Scuba dalışı yapanların tercih ettiğibir çukur.
Kalma:
1-Tina’s backpackers: Boot iskelesinden iner  inmez sağa ilerlediğinizde .dorm bir kişi 10 Dolar.Çok sevimli bir yer. Ben 24 aralık=mary Crismıs  zamanında gittiğimden yer bulamadım.
2-bellas’s hostel: Burası da çok şirin. Dorm  da bir kişi 10 dolar.Mutfağında yemek pişirebiliyorsunuz.Deniz kıyısına 3 dakika yürüme mesafesinde.
*Ben 24 aralık mary Crismız ‘de adaya kendimi zor attım.her yerin kapanmayacağını biliyordum.İki gün çok iyi dinlendim burada.
Snorkel Tur:
1-local tur: yakına gidiliyor.yarım gün 45BD.Öğleden önce veye sonrası olabiliyor.
2-Daha uzağa gidilen tam gün tur: .üç yerde şnorkel yapılıyor.90BD.Tam gün.(Holchan turu)
Borneo adası ve Kızıldeniz’den sonra bana burası yavan geldi. Balık türü ve resif çeşidi çok fazla yok.köpek balıkları, kuyruklu yayvan balıkları ve kaplumbağalar  v.s var.tam günlük değmez. Kesinlikle yarım günlük tur  yeter.
Yalnız tam gün tura gidecekseniz ‘sen pedro Adası’na  uğrayan tura katılınız.yemek vermiyorlar ama bu ada çok büyük ve güzel.Çok şık oteller var.Görülmeye değer.Burada da Lübnanlı Araplar var.
Caye Caulker→San Pedro →Chetumal(İlk 6:302da olan bot var.)
Caye Caulker→Belize City (İlk bot sabah 7’de.)
Tekrar belize City’e dönünüz.


Belize City→Belmopan(1 saat, 4BD)→San İgnacio(1 saat, 3BD, aynı otobüs gidiyor.)
Belmopon otobüsünü çok bekledik.Mary Crismis’ın ertesi günü  ve Pazar olduğundan çok insan vardı.Eski belediye otobüsü ile yola çıktık.Ben Pazar olduğundan Belmepon’a uğramadan San İgnacio’ya geçtim.
SAN İGNACİO
Yeşillikler içindetek katlı ahşap evlerin olduğu turistik şehir.Birçok turist acentası var.Burada Çinlilerde çok.Burada mağaraları, dağları ve maya kalıntılarını görebilirsiniz ama çok pahallı.
Tur ile gezebileceğiniz seçenekler:
-Actun Tunichil Muknal (ATM) Rcgular  mağarası: 75 Dolar.45 dakika araba ile gidiliyor.
-Barton  Greek cave Canoing: 60 Dolar.
-Caves Branch Tubing : 70 Dolar.
-Macal Rivei Canoeing : 55 dolar. Yarım gün 45 Dolar.
-Mauntain Pine Ridge (Bu bölgenin adı): 60 Dolar.
-Carocol archaeologi  cal site-Rio Frio Caves-Rio One: 75 Dolar.8-17 arası. Yol üç saat sürüyor. Belize’nin en güzel pramitiymiş.
-Blue Hole National Park: bu blue hole, diğerlerinden farklı.Bu mağarada sadece yüzebiliyorsunuz.Parkda hayvanları v.s görebiliyorsunuz.Belmopan’a yakın.
1-Actun Tunichil muknaz (ATM): Fiyatı 75 Dolar.ben öğle yemeği hariç 60 Dolar ödedim.Zaten öğle yemeği, muz, tavukdan oluşan sandaviçten oluşuyor.Bu tura kendi başına gidemiyorsun.Aslında bu mağara Belmepon yolu üzerinde içe doğru gidiyorsunuz.Toplam 45 daika.sanırım Belmapon ‘dan da tur bulabilirsiniz.
Önce  rehber eşliğinde arabalarla gidiliyor.Yanınıza ıslanacağınız için  yedek kıyafetler ve ayrıca suya girebileceğin açık ayakkabı alınız.Daha sonra Maya kalıntılarına giderken giymek için çorap v.b alınız.
Kıyafetleri arabaya bırakıp mağaraya giriliyor.İlk girişte harika yüzme yeri var.zaman zaman belinize kadar sulara gömülüp bazen kayalardan tırmanarak ilerleniyor.
Rehberin su geçirmez çantasına fotoğraf makinalarını koyduk.daha sonra M:S 700 yıllarında  burada yaşamış mayaların kalıntılarını görüyorsunuz.İskelet, çanak, çömlek ve sim dökmüş gibi parıldayan sarkıt ve dikitleri görebiliyorsunuz.
Aslında bu mağara çok güzel ama en fazla ederi 30 Dolar.Yine de gidin derim.
2-Xunan Tunich Pramidi ve sınır:
San İgnacio terminali veya yoldan →Succutz(15 dakika, 1BD)→Benque otobüs terminali(15 dakika, 1 BD) →Beize-Guatelama sınırı(Sadece taksi, 2BD)
Succutz↔Xanantunich Pramidi
Succutz’a indiğinizde çantanızı satıcılara bırakıp nehirde ücretsiz çalışan arabalarında alındığı sazla 3 daikada nehrin karşı tarafa geçiliyor.20-25 dakika yokuş yukarı çıkıyorsun.yanılıp solda, ormanın içinde Xanantunich milli parkına girme.
Pramid girişi 5 Dolar.0orman içinde manzarası çok güzel.Gitmeye değer.tekrar anayola dön. Otobüs beklemeye gerek yok.Sınıra giden birçok taksi geçiyor.ben pazarlık yaparak taksi ile 2 Dolara sınıra gittim.
NOT ve ANI: Belize sınırı akşam18’de kapanıyor. Belize’den çıkarken çıkış parası 37.50BD alıyorlar.Burada da ‘Pasaportum özel,diplomatik’ diyerek savuşturdum.Kalan az Belize Dolarımı da tam fiyattan Dolara çevirdim.
Yine Guatelama’ya girerken 30 Guetzale balıyorlarmış.Bana ‘geri Belize’ye dönecek misiniz?’ diye sorduklarında ‘hayır’ dedim.Nedense  bu parayı benden almadılar.Belki özel pasaportum olmadığından almamış da olabilirler.
ANI: Burada herşey o denli şanslı gittiki anlatamam.Çıkışda 20-25 d
 Akika yürüme veya taksi ile 1 dolara sınıra çok yakın yerleşim yerinin terminaline gidiliyor.
Oradan doldukça kalkan kolloktif dolmuş ile 30Q’a Flors’e  veya 2 km öncesi ‘Senta Elena’ya gidiliyor.

Hostel sahibi,   bir turistin unuttuğu  ve  benimkiler  ıslandığından  ihtiyacım olan sandaleti bana verince çok memnun oldum.


Guatelama'da görüşmek üzere


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder